Israel Antiquities Authority
נגישות

גן לאומי כפר נחום - תל כנרות

ד"ר צביקה צוק

פרוייקט תל כנרות חפירות 2008 – ד"ר סטיפן מונגר אוניברסיטת ברן

 

האתר הנמצא בצפון מערב הכנרת, ומזוהה עם כנרת המקראית נחפר משנת 2003 על ידי משלחת משותפת לאוניברסיטאות ברן /שוויץ, הלסינקי/ פינלנד, מיינץ/גרמניה וליידן/הולנד בניהול ד"ר סטיפן מונגר, ד"ר ג'והה פקלה ופרופ' יורגן זנגנברג.


המשלחת חופרת בעיקר בחלק התחתון של התל ובאזור המרכזי של החפירה נחשף מרכז עירוני מתקופת הברזל 1ב מראשית תקופת ממלכת ישראל (בערך 950 לפסה"נ).


בעונה זו הושלמה החפירה של מכלול מגורים גדול בצורת טרפז שאורכו כ-30 מ', אחד מהמבנים המרשימים ביותר בארץ ישראל מתקופה הברזל הראשונה. המכלול מעיד על תכנון העיר. קיר האורך הנמשך לאורך רחוב רחב נבנה במקשה אחת. קירות עבים ששימשו כטרסות מחלקים את מכלול המבנים. בחדרים נחשפו מספר מתקנים כגון: ספסלים, משטחים מוגבהים, שקתות ועוד, המעידים על חברה בעלת התמחויות מגוונות.
החלק הצפוני של הבניין הוא המרשים ביותר. בשטח זה נמצאו כמה מתקני טחינה וטחנות יד בין מספר טבונים המעידים כי בית זה שימש להכנת מזון ובעיקר לחם. הוכחה לכך היו בדיקות פליאובוטניות שהראו על אגירת תבואה במרתפים שלצד הרחוב.
מכלול זה נהרס ברעידת אדמה מלווה בשריפה ועל גביו, בפינה הצפון מזרחית של החפירה נתגלו שתי שכבות חיים המראות על ניסיון לא מוצלח להתיישב על גבי העיר החרבה בפרק הזמן שבין תקופת הברזל 1ב לתקופת הברזל 2א.


בעונת 2008 הסתיימה החפירה באזור זה והמשלחת התחילה להכין את הפרסום הסופי.

מידע נוסף באתר המשלחת:

www.kinneret-excavations.org


מאמרים נוספים ...