"זהו אחד ממטמוני המטבעות הגדולים והמרשימים שנתגלו בירושלים - לבטח הגדול והחשוב לתקופתו"


דמי חנוכה בני 1,300 שנה בירושלים: מטמון של 264 מטבעות זהב נחשף ביום א' 21.12.2008 בחפירות שעורכת רשות העתיקות בחניון גבעתי שבעיר דוד, בגן לאומי סובב חומות ירושלים.
החפירות מתנהלות באתר מטעם רשות העתיקות בשיתוף רשות הטבע והגנים ובמימון עמותת אלע"ד.
מאז החלו החפירות הארכיאולוגיות במקום לפני כשנתיים, הן אינן חדלות מלספק גילויים מפתיעים, המאירים באור חדש פרקים שונים בעברה של העיר. בימים אלה, הולך ונחשף מבנה מידות מרשים המתוארך למאה ה 7- לספה"נ בקירוב (סוף התקופה הביזנטית – ראשית התקופה האומאית). בין חורבותיו של המבנה נתגלה מטמון
מטבעות גדול, הכולל 264 מטבעות, כולם עשויים זהב.

לדברי ד"ר דורון בן- עמי ויאנה צ'חנוביץ, מנהלי החפירה באתר מטעם רשות העתיקות, "מאחר שלא נתגלה כל כלי חרס בצמוד למטמון, יש להניח כי הוא הוטמן בתוך נישה מוסתרת בקיר המבנה. נראה כי עם התמוטטותו של המבנה, נערמו המטבעות בין מפולותיו". בן-עמי וצ'חנוביץ' מעריכים כי "זהו אחד ממטמוני המטבעות הגדולים והמרשימים שנתגלו בירושלים - לבטח הגדול והחשוב לתקופתו". לשם השוואה, ראוי לציין את מטמון מטבעות הזהב היחידי מן התקופה הביזנטית שנתגלה עד היום בירושלים, אשר כלל חמישה מטבעות זהב בלבד.


המטבעות כולם נושאים את דמותו של הקיסר הראקליוס ( 641-610 לסה"נ). בימיו של קיסר זה נטבעו מטבעות שונים, ואולם כל המטבעות שנתגלו בעיר דוד בירושלים משתייכים לטיפוס אחד מוכר היטב, הנושא בצדו האחד את דמות הקיסר לבוש בגדי צבא ואוחז צלב בידו הימנית, בעוד צידו האחר נושא את סמל הצלב. מטבעות אלו נטבעו בראשית ימי שלטונו של הקיסר (בין השנים 613-610 לסה"נ), שנה אחת לפני כיבושה של ירושלים הביזנטית ע"י הפרסים ( 614 לסה"נ).


מרגע שנחשף המטבע הראשון, בלט זה מיד על רקע סביבתו. נקל לשער את ההתרגשות שאחזה בחופרים, עת הוסיפו וגילו עשרות רבות של מטבעות זהב בצמוד לו. אלה, היו מונחים על הקרקע, באותו מקום בו נפלו ונקברו לפני כאלף ושלוש מאות שנה ויותר, עד ששבו והתגלו לעיני אדם - הפעם היו אלה עיניהם המשתאות של הארכיאולוגים.


מהו המבנה בו הוטמן מטמון יקר ערך זה ומי היו בעליו? מה היה הגורם לחורבנו, שלא הניח לבעליו לאספו? האם יש לקבוע את תאריך חורבנו של המבנה לתקופתו של המטמון? חפירתו של מבנה המידות בו נתגלה המטמון עדיין בראשיתה, והארכיאולוגים מקווים כי במהלך התקופה הקרובה יאספו נתונים נוספים שיאפשרו מענה לשאלות אלו.