עונת החפירות ה 19- באפולוניה-ארשוף (יולי-אוגוסט 2009 ) נוהלה על ידי ד"ר אורן טל מהמכון לארכיאולוגיה של אוניברסיטת תל-אביב, בסיוע חגי יוחנן מרשות הטבע והגנים ובשיתוף קבוצת חוקרים מאוניברסיטת בראון שבארה"ב שהביאו אמצעי מחשוב מתקדמים (ארכיאולוגיה דיגיטלית) לטובת תיעוד החפירות, השרידים והממצאים הארכיאולוגיים באתר לשם הדמיות ממוחשבות ופיתוח פרדיגמות לקידום המחקר הארכיאולוגי בארץ בפרט ובעולם בכלל. בחפירות השתתפו חוקרים מן הארץ ומחו"ל, שלצידם סטודנטים מתחילים ומתקדמים מאוניברסיטת תל-אביב, מתנדבים מן הארץ ומחו"ל ועובדים בשכר.

בעונה הנוכחית נחפרו חמישה שטחי חפירה ברחבי האתר ובהם שרידים מתקופות שונות, אך גולת הכותרת היא 7.5 מ'), מרוצפת אבני פסיפס, שבמרכז x 9.8- שבצפון האתר, בה נחשפה גת רחבת מימדים (כ O התגלית משטח משטח הדריכה שלה כתובת הקדשה ביוונית, שלשונה "אל אחד ויחיד, עזור לקאסיאנוס יחד עם אשתו, ולילדיו ולכולם". נוסח הכתובת והממצאים שהתגלו בחפירות מרמזים על בעלות שומרונית בתקופה הביזנטית הקדומה (המאות החמישית-השישית לסה"נ). הכתובת נחשפה כבר באוגוסט 2006 אך רק עתה התברר מה היה המכלול האדריכלי בו היא שימשה. כתובות הקדשה מסוג זה מוכרות בעיקר ממבני פולחן (בתי כנסת) שומרוניים ולא מן הנמנע כי הגת שימשה במבנה ציבורי
שייתכן והייתה בו פעילות פולחנית. בור התסיסה שבגת (כ 3- מ' קוטרו וכ 2.25- מ' עומקו;) הוא מהגדולים שנחשפו בארץ והיא פעלה עד המחצית הראשונה של המאה ה 6- לסה"נ (ייתכן שבהקשר למרד השומרונים [ 529 לסה"נ]). מעניין לציין כי הגת נפגעה מרעידת אדמה (ככל הנראה של שנת 749 לסה"נ) לאחר שיצאה מכלל שימוש. שמהווה למעשה את המכלול האדריכלי המרשים ביותר באתר, התרכזו ,(F בשטח המבצר הצלבני (שטח החפירות בחלק המערבי כנגד המצוק החופי, לטובת חשיפת מכלולים תת-קרקעיים והקלה בעומסי העפר על המצוק לטובת הסדרת עתידית של ניקוז מי גשמים. בחפירות התגלה חלק מאולם תת קרקעי במערב המבצר שטרם הושלמה חשיפתו במלואה, אך ניכר בו שימוש משני לאחר חורבן המבצר בשנת 1265 . החפירות במבצר הם המשך ישיר להכרזת האתר גן לאומי (גן לאומי אפולוניה) בשנת 2001 , הכרתו כאחד ממאה אתרי מורשת בשנת 2004 , והכללתו ברשימה המיועדת להכרזה על World Monuments Fund- עולם שבסכנת הכחדה על ידי ה כאתר מורשת עולמית. UNESCO ידי שבמרכז האתר, החלה נחשף מבנה רחב מידות שבאחד מחדריו רצפת פסיפס לבנה. אין עדיין תארוך ,R בשטח מדוייק של המבנה. בכל אופן, פתיחת השטח נקבעה הודות לסימונו של קמרון גדול בתוכנית האתר ששורטטה על ידי אנשי הסקר הבריטי (בסוף המאה ה 19- ), ויש כוונה להמשיך ולחפור במקום.


מגדל הפינה הדרום-מזרחי של חומת העיר התחתונה הצלבנית, נחשף מערך הביצורים מן התקופה ,L בשטח הצלבנית ומן התקופה הערבית הקדומה זה על גבי זה, ששניהם בנויים למעשה על שרידים אדריכליים מן התקופה הביזנטית. שבדרום האתר, הושלמה חשיפת שטח החפירות (עד לקרקע בתולה), בו נתגלה ב 2006- בור פסולת רחב ,M בשטח מימדים מן המאות השישית-השביעית לסה"נ. בעונה הנוכחית הושלמה חשיפה של מטמון מטבעות ברונזה מן המאות הרביעית-החמישית לסה"נ.

תוצאות החפירות של העונה האחרונה מאפשרות הבנה טובה יותר של האתר לאורך כול תקופות קיומו וההיסטוריה היישובית והחברתית של התקופה הביזנטית הקדומה והתקופה הצלבנית המאוחרת.