בפעילות משותפת של מפקחי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות ובלשי וסיירי תחנת משטרת שפט בירושלים, נתפסו בלילה שבין ימים ה'-ו' (27-28.3) מספר חשודים, שברשותם 11 גלוסקמאות אבן מעוטרות – ארונות קבורה עתיקים, אשר שימשו את האוכלוסייה היהודית לקבורה בתקופת בית המקדש השני (לפני 2000 שנה). בחלק מארונות הקבורה נמצאו עדין שלדי הנפטרים.

החשודים - תושבי ירושלים, תל אביב ועבדיה שבאזור בית לחם, נתפסו 'על חם' על ידי צוות סיור ובילוש מתחנת משטרת שפט בירושלים, בעת שביצעו עסקה לממכר ארונות הקבורה לסוחר יהודי, בסמוך למחסום חיזמא בצפון ירושלים.

אנשי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות זיהו מיד שמדובר בגלוסקמאות עתיקות בעלות ייחוד רב . על פי החשד, הגלוסקמאות נבזזו לאחרונה ממערת קבורה עתיקה באזור ירושלים.

החשודים נעצרו בשטח, נלקחו לחקירה ונחקרו באזהרה על ידי חוקרי רשות העתיקות חוקרי תחנת שפט. בבוקר יום ו' הוארך מעצרם בבית המשפט השלום בירושלים.

גלוסקמאות האבן שימשו את האוכלוסייה היהודית לקבורה משנית בתקופת בית שני, והיו נפוצות בשימוש החל מהמאה השנייה לפנה"ס ועד למאה הראשונה לספירה. הגלוסקמאות מעוטרות בסמלים יהודיים אופייניים, בהם פרח השושן, הרוזטה בעלת שש עלי הכותרת, וסמלים נוספים. עיטורי ארונות הקבורה היו חלק מרכזי באומנות היהודית של התקופה.

על גבי דפנות שתיים מהגלוסקמאות שנתפסו נמצאו חריתות רדודות, שנחרתו בעבר באמצעות כלי חד, וציינו את שמות הנפטרים שעצמותיהם נאספו בגלוסקמאות. על גבי גלוסקמה אחת נמצאה חרותת הנושאת את השם "רלפין" הכתובה בכתב עברי מרובע, האופייני לשלהי ימי הבית השני. כפי הנראה, שם זה הינו צורה עברית לשם רומי שאינו נפוץ. לדברי ד"ר איתן קליין, סגן מנהל היחידה למניעת שוד עתיקות שבדק את הגלוסקמאות, "שם זה מופיע בפעם הראשונה על גבי גלוסקמה מארץ ישראל". על גבי הגלוסקמה השנייה מופיעה כתובת ביוונית שלא ניתן היה לפענחה, ומתחתיה השם 'יועזר' בכתב עברי מרובע. השם יועזר הינו שם יהודי נפוץ בימי הבית השני, והוא מופיע בשם זה במקורות כתובים בני התקופה, כגון כתבי יוסף בן מתתיהו. השם מופיע בצורה זו ובצורה מעט שונה - "יהועזר", על גבי גלוסקמאות יהודיות רבות מתקופה זו.

על חלק מארונות הקבורה נמצאו כתובות חרוטות בכתב עברי מרובע, האופייני לשלהי ימי הבית השני ובכתב היווני, בהם שמות הנקברים.

לדברי ד"ר קליין, "מדובר בממצא ייחודי. הכתובות שעל גבי ארונות הקבורה יאפשרו להכיר דמויות ושמות נוספים מקרב האוכלוסייה היהודית בתקופת הבית השני, והדגמים על גבי הארונות יוסיפו מידע חדש על עולם האומנות היהודית של התקופה. לדברי ד"ר קליין, "אין ספק שהארונות נבזזו לאחרונה ממערת קבורה מפוארת בירושלים. על גבי הארונות נותרו שיירי צבע, והגלוסקמאות עצמם שייכות לקבוצת הגלוסקמאות "הירושלמיות המפוארות" שיוצרו בירושלים בעת העתיקה".

מרשות העתיקות נמסר שהעצמות שנמצאו בתוך הארונות יועברו לידי משרד הדתות לקבורה.

יש להדגיש, כי שוד עתיקות הינה עבירה חמורה שהעונש בגינה הוא חמש שנות מאסר ואילו עבירה של סחר בעתיקות ללא רישיון הינה עבירה פלילית שהעונש הקבוע בחוק בגינה הוא שלוש שנות מאסר.