Israel Antiquities Authority
נגישות

סיפורים קטנים מענף ארכיון

אריה רוכמן-הלפרין

ענף הארכיון מקבל לשמירה לצמיתות חומר מעזבונות של עובדי אגף העתיקות ורשות העתיקות שהלכו לעולמם.
 
הפעם נספר על שלושה עזבונות שקיבלנו בשנים האחרונות.
עזבון ד"ר משה פראוסניץ ז"ל
ד"ר משה פראוסניץ שימש בתפקיד ארכיאולוג מחוז החוף באגף העתיקות במשך שנים רבות עד פרישתו לגמלאות. יום אחד קבלתי טלפון בהול מגב' איילה זוסמן, מנהלת תחום פרסומים לשעבר. היא סיפרה לי שהתקשרה אליה אלמנתו של ד"ר פראוסניץ ובקשה שנבוא בהקדם לקחת את החומר המדעי של בעלה המנוח, הכולל את חפירותיו וזאת מכיוון שהיתה הצפה במקלט וכל החומר נרטב (עלי לציין שניסיונות קודמים לקבל את החומר לא הצליחו).
 
יצרתי קשר עם גב' פראוסניץ ובאתי לראות את החומר. מצאתי ארגזי קרטון שונים ובהם חומר רב שחלקו אכן נרטב. מיד העברתי במכוניתי הפרטית את החומר לרשות. כאן ערכנו מיון וכל החומר הרטוב נשלח לחברה חיצונית ליבוש ושימור. לאחר קבלת החומר ערכנו מיון יסודי ובין היתר מצאנו חומר רב על חפירותיו הרבות של ד"ר פראוסניץ שלא פורסמו פרסום סופי: כברי, ח' ראש מים (שכונת רוממה שבחיפה), תל בירה ועוד. נמצא גם חומר מינהלי רב שהוכנס לתיקי האתרים בארכיון. החומר המדעי הפרטי נשמר כעזבון פראוסניץ בארכיון ואילו חומר פרטי משפחתי הוחזר לאלמנה.
עיזבון מר מקס טנאי ז"ל
מר מקס טנאי היה עובד האגף לשיפור פני הארץ במשרד ראש הממשלה ואדריכל רשות הגנים הלאומיים. בוקר אחד טלפנה אלי כלתו של מר טנאי וספרה שחותנה נפטר ובעלה זרק את תכולת הדירה ומכר את ספריו. היא הצילה שני ארגזי קרטון עם תוכניות וצילומים שלדעתה יש לרשות העתיקות עניין בשמירתם.
 
נסעתי לתל-אביב לפגוש את כלתו של מר טנאי. בבניין גבוה בקומה השביעית התגלה לעיני עמוד גבוה של אבן מיל שעמד בפינת החדר ושני ארגזי הקרטון לידו. מעיון ראשוני במקום עלה שאכן יש שם צילומים רבים של אתרי עתיקות בארץ וגם של בניינים אחרים שמר טנאי טיפל בהם. היו גם תוכניות רבות של אתרי עתיקות וכן תוכניות ומסמכים שונים שנגעו לשיחזור ארבעת בתי הכנסת הספרדיים ברובע היהודי, שמר טנאי היה אחראי לשחזורם.
 
לשאלתי מה העמוד עושה בבית מר טנאי, סיפרה לי כלתו שהעמוד הוא מתנה שקיבל ממר משה דיין ז"ל ואנו  מוזמנים לקחת גם אותו. בשיחה עם גב' נורית פייג, ראש ענף ארכיון לשעבר וגב' חוה כץ, מנהלת תחום אוצרות המדינה, הוחלט להעביר את החומר לרשות העתיקות. לקחתי את שני ארגזי הקרטון לארכיון וגב' כץ הסדירה את הובלת העמוד למחסני אוצרות המדינה.
עיזבון גב' חנה כצנשטיין ז"ל
גב' חנה כצנשטיין ומר א' בירן
גב' חנה כצנשטיין ומר א' בירן
גב' חנה כצנשטיין עבדה שנים רבות כמנהלנית של אגף העתיקות עד פרישתה לגמלאות בשנת 1973. לכבוד פרישתה ערכו לה מסיבת פרידה בבניין מוזיאון רוקפלר וזו לשון ההזמנה שמצאנו בעזבונה: "ביום שלישי, 26 בחודש יוני בשעה 5 אחה"צ נערוך מסיבת פרידה לחברתנו חנה כצנשטיין. המסיבה תתקיים בחצר המשרדים של האגף בבניין רוקפלר ונשמח לראותך עמנו, בברכה א' בירן" [מנהל האגף דאז]. במהלך המסיבה מסר לה בירן אלבום ובו תמונות של עובדי האגף ותמונות של אירועים שונים בחיי האגף. גב' כצנשטיין שמרה על האלבום עד יום מותה.
 
לאחר מותה התבקשנו על ידי קרוב משפחה לקבל את עזבונה שכלל בעיקר ספרים, כמה תיקי מסמכים מימי עבודתה באגף ושני אלבומים. הספרים נשמרים בספרית הרשות וחלק קטן מהם חולק בין יחידות הרשות לשמש בספריותיהן. המסמכים נשמרים בארכיון הרשות.
 
האלבום האחד הוא זה שקיבלה גב' כצנשטיין לרגל פרישתה. אנו מצרפים כאן מספר תמונות ממנו ונשמח לראות אם מי מהעובדים מכיר את המצולמים (בעלון הבא נביא את הזיהוי). כן מצורף צילום דף הברכה שנלווה לאלבום ואת נוסח הדו-שיח שהתקיים במהלך המסיבה בין גב' כצנשטיין והמנחה. בסוף האלבום יש תמונות אחדות בהן גב' כצנשטיין מעיינת באלבום (תמונה מצורפת).
 
האלבום השני הוא של תלמידותיה של גב' כצנשטיין מטיול במצרים בשנת 1945 וזאת על פי פתק שנמצא באלבום: " לאני קצנשטיין, מורתנו, לאות תודה ולזכר הזמן שבילינו יחד במצרים. מאת תלמידותיה .... 17/11/45". באלבום יש צילומים או גלויות של ממצאים מצריים (אולי מאוסף תות-אנך-אמון, ראו צילומים מצורפים).

מאמרים נוספים ...