Israel Antiquities Authority
נגישות

מצעד החפירות

דרור מרמור - מעריב עסקים

נא להכיר: עשרת האתרים הארכיאולוגיים הפופולריים ביותר בישראל - ירושלים, כמה מפתיע, היא הכוכבת של הרשימה:
1. מצדה
מצדה
מצדה
ההר שהפך לסמל לממלכה המרשימה של הורדוס ולגבורתם של הקנאים שהתבצרו בו בסוף המרד הגדול, מוכר כמעט לכל תייר שמגיע לישראל. משנת 2001 מונצחת מצדה כאתר מורשת תרבות עולמית של ארגון אונסק"ו. בנימוקים להחלטה נאמר כי מצדה היא סמל לממלכת ישראל, לחורבנה האלים וליציאה לגלות לקראת סוף המאה הראשונה לספירה. עוד נאמר כי האירועים הטרגיים בסוף ימיהם של הפליטים היהודיים שהחזיקו
במבצר-ארמון זה הופכים את מצדה לסמל - הן של זהות תרבותית יהודית והן של המאבק האנושי המתמיד בין דיכוי לחירות.
2. מנהרות הכותל
החפירות בכותל המערבי חשפו את כל אורכו של האתר הקדוש ביותר לעם היהודי: 488 מטרים של אבני הכותל, שעליהן נבנו יסודות המקדש. במקום גם נחשפו קטע רחוב מימי הבית השני, תעלת מים מימי החשמונאים, חדרים, אולמות ומעברים תת-קרקעיים מרשימים.
3. גן העופל
העופל - צילום מדרום
העופל - צילום מדרום
יותר מכל מקום אחר, מציג הגן הארכיאולוגי השוכן בסמוך לכותל המערבי את השרידים המרגשים ביותר של ירושלים מימי בית שני. לרגלי הכותל הדרומי אפשר לעלות במדרגות הקדומות אל שערי חולדה, שהוליכו בזמנן אל בית המקדש ואל הר הבית. בקצה הדרומי של הכותל המערבי, מעל לרחוב ההרודיאני, אי אפשר שלא להתרשם מהערימות של אבני הענק, אבני הכותל, שהופלו ממנו בזמן חורבן הבית.
4. עבדת וממשית
שניים מהאתרים הבולטים והמרשימים בדרך הבשמים העתיקה, שהוליכה סחורות מעומן ומתימן דרך ערב-הסעודית וירדן אל דרום ישראל והים התיכון, מהמאה השלישית לפני הספירה. עבדת, בין מצפה-רמון לשדה-בוקר, מנציחה את שמו של המלך הנבטי הנערץ שחידש את היישוב בעיר, לאחר שנעזבה עקב נפילתה של עזה בידי המלך החשמונאי אלכסנדר ינאי (100 לפני הספירה). ממשית, הסמוכה לדימונה, היא העיר הנבטית
ממפסיס. חשיבותה בתקופה הנבטית נבעה ממיקומה על ציר הדרך שירדה לערבה מהרי אדום, עלתה במעלה עקרבים והמשיכה לחברון, לירושלים או לבאר-שבע. העיר משתרעת על פני 40 דונם והיא הקטנה בערי הנגב, אך המשוחזרת ביותר מביניהן.
5. קיסריה
קיסריה
קיסריה
קרבתה של קיסריה למרכז הארץ, הנמל המפואר והאוצרות הארכיאולוגיים שנחשפו בה, הופכים את האתר ליעד פופולרי לטיולי משפחות קצרים. קיסריה תפקדה כנמל מאות שנים לפני הספירה, אולם את השדרוג המשמעותי ביותר עברה בימיו של הורדוס, שהקים את המבנים המפוארים ואירח אירועי ענק שכללו תחרויות ספורט, קרבות גלדיאטורים ומחזות.
6. עכו
אף שאוצרותיה אינם קדומים כמו ירושלים, תופסת עכו מקום של כבוד ברשימה. חומות העיר, מצודותיה ומבצריה, כנסיותיה ומסגדיה ובניינים אחרים בתחומה, מגוללים היסטוריה של שליטים רבים שמשלו בה ולחמו בשבילה, בנו את העיר ופיארו אותה. האתרים הבולטים כוללים שרידים מהתקופה ההלניסטית-רומית, ומבנים מהתקופה הצלבנית והעות'מנית: מסגד אל-ג'אזר, בנייני מסדר סנט-ג'ון, העיר הצלבנית התת-קרקעית חאן אל-עומדן, המרחצאות הטורקיים (כיום המוזיאון העירוני), המקדש הבהאי ועוד.
7. ציפורי
עיר הפסיפסים כונתה על ידי יוסף בן מתתיהו "פאר הגליל כולו". הורדוס אנטיפס הוא ששיקם את העיר וטיפח אותה. לאחר מכן עבר להתגורר בציפורי רבי יהודה הנשיא, שהעביר אליה את הסנהדרין מבית-שערים וחתם בעיר את המשנה. אחת האטרקציות היא ללא ספק דיוקנה של "המונה ליזה של הגליל", המוטבעת באחד הפסיפסים המרשימים השרועים בכל האתר.
8. בית-שאן
בית שאן
בית שאן
אין עוד ערים רבות בישראל המציגות לראווה את כל השתלשלות ההיסטוריה היהודית בארץ ישראל.
האזור הפורה והשופע מים השוכן בצומת של דרכים ראשיות, מוכר לנו עוד ממלחמתו האחרונה של המלך שאול בגלבוע, שאחריה תלו הפלשתים את גופות המלך ובנו יהונתן על חומת העיר. דוד היה הראשון שכבש את בית-שאן עם מגידו ותענך, אבל המקום נחרב מאות שנים אחר כך בידי תגלת פלאסר מלך אשור. העיר יושבה מחדש בימיו של אלכסנדר מוקדון, במחצית השנייה של המאה הרביעית לפני הספירה, ונוסדה בה עיר הלניסטית טיפוסית, עד שבשנת 107 לפני הספירה כבשו אותה החשמונאים (והכריחו את תושבי העיר להתגייר או לעזוב). העיר שבה לידי הגויים לאחר הכיבוש הרומי, ובעת המרד בשנת 66 לספירה נרצחו יהודי העיר בידי שכניהם.
9. בית גוברין
"ארץ אלף המערות" בשפלת יהודה מציעה מקום מרתק ומוצל לכל המשפחה. בבית-גוברין ובסביבתה אפשר להתרשם ולבקר במאות מערות שנחצבו על פני אינספור שנים ותקופות. יחד הן יוצרות מבוך ענק של אולמות וחללים גדולים מתחת לפני הקרקע.
10. עיר דוד
גן ארכיאולוגי שבו החלק העתיק ביותר של ירושלים, וכולל בין היתר את נקבת השילוח המפורסמת שהביאה מים לירושלים עוד בימי בית ראשון. הממצאים מאשרים כי כאן שכנה העיר הכנענית יבוס, שכבש דוד המלך, ושם בנה את "עיר דוד" המופיעה בתנ"ך. 25 השכבות שנחשפו באתר מובילות אל האלף הרביעי לפני הספירה.

מאמרים נוספים ...