Israel Antiquities Authority
נגישות

הגן הארכיאולוגי במשכן נשיאי ישראל

רחוב הנשיא 3, ירושלים
 
 
בגן הארכיאולוגי במשכן נשיאי ישראל באה-לידי-ביטוי מורשת ישראל בארצו. הגן הוקם לבקשת נשיא המדינה משה קצב בשיתוף עם רשות העתיקות והודות לתרומתה של הגברת אסטיין פאוור.

הגן מקיף את הבית מכל עבריו ומהווה את מרכיב התוכן המרכזי בגני משכן הנשיא. הפריטים, אשר נבחרו על-פי מפתחות כרונולוגיים ונושאיים, חובקים קרוב לאלפיים שנות היסטוריה: למן תקופת הבית הראשון, ימי ממלכת ישראל ויהודה ועד לשלהי התקופה הביזאנטית. הפריטים משקפים את הבנייה הממלכתית המונומנטאלית בימי הבית הראשון והשני, כמו גם את חיי היום-יום, מנהגי הפולחן, האמונה והאמנות בימי הבית השני ובתקופה הביזאנטית.

הממצאים: כותרות, משקופים ואפריזים מעוטרים בתבליט. פסיפסים וכתובות הקדשה קובצו מעשרות אתרים: ירושלים, רמת-רחל, שומרון, מזור, קיסריה, טבריה, עילוט, כורזים, גוש-חלב, עלמה, תל-דן, חורבת-שורה, חורבת-עין-נשוט, חורבת-כנף, אפיק, רפיד ועוד.

במהלך גיבושה של תוכנית התצוגה הוחלט כי מן הראוי יהיה לשלב את הממצאים בתוך מתאר עיצוב הגן הקיים תוך ויתור על סדר כרונולוגי המקובל בתצוגות ארכיאולוגיות. לפיכך רוכזו הפריטים במפת הגן לפי חלוקתם לנושאים. בעזרת המפה יכולים המבקרים לעמוד על המסר התרבותי הכולל של גן זה.
 
משקוף בזלת
טבריה, המאות הד'-הה' לסה"נ
המשקוף מעוטר בדגם של מנורה בת שבעהקנים, הניצבת על תלת-רגל. מימין לה מגולפים לולב ואתרוג, ומשמאל לה – שופר. מסביבלדגם יש סרט קשור בקשר הרקולס, שקצותיו מעוטרים ברימונים.

כתובת הקדשה שומרונית
בית כנסת, כפר קליל, הר גריזים, 1214 לסה"נ
הכתובת מעוצבתבתבליט על לוח אבן גיר. השורות נבדלות זו מזו בקו בולט, המילים בנקודה והפסקאותבוורדה. הכתובת מציינת את פועלו של אברהם בן אמונה אביתרנה מבני בדואה, שהפרישמנכסיו להקמת בית כנסת, בשנת 611 למלכות ישמעאל, כלומר שנת 1214 לסה"נ. הכתובתמסתיימת בתודה לאל שעזר למייסד. הכתובת נחקרה לראשונה בידי יצחק בן צבי, נשיאה השנישל מדינת ישראל.

משקוף אבן גיר
בית כנסת דלתון, הגליל העליון,המאות הד'-הז' לסה"נ.
המשקוף מעוטר בתבליט בדגם של גמלון; במרכזו קונכיה, ומשניצדיו שריגי גפן. נראה כי המשקוף היה חלק מחזית של ארון קודש

אבן גיר מעוטרת
מתחם הר הבית, ירושלים, המאה הא' לפסה"נ.
שבר של פריט אדריכלי מעוטרבתבליט בדגמים צמחיים. האבן עיטרה, ככל הנראה, את אחד משערי חולדה בדרומו של מתחםהר הבית.

רצפת פסיפס מעוטרת
הרובע היהודי, ירושלים, המאה הא'לפסה"נ-המאה הא' לסה"נ.
הפסיפס מעוטר בדגם של ורדה מרכזית, המוקפת במסגרת שחורה.דגם הוורדה היה מן הנפוצים באומנות היהודית של ימי הבית השני, אז הקפידו על הציווישל "לא תעשה לך פסל וכל תמונה אשר בשמים ממעל ואשר בארץ מתחת" (שמותכ:4).

משקופי אבן גיר
משקופי אבן גיר מעוטרים בדגם של עץ חיים. המשקופים עיטרו ככל הנראה את ארמונות מלכי יהודה וישראל בתקופת הבית הראשון.

 

אוצרות: מיקי סבן ונעמי סידי (רשות העתיקות)
טיפול שימורי: מינהל שימור (רשות העתיקות)
תאריך הקמת התצוגה: תשס"ב