Israel Antiquities Authority
נגישות

"ורפא ירפא", רפואה בימי קדם ובימי התחדשות היישוב בארץ ישראל – תצוגה בבית חולים רמב"ם

מרכז רפואי (ביה"ח) רמב"ם, בת גלים חיפה, אולם כניסה ראשי

 

"ורפא ירפא" (שמות כא:19) – רפואה ובריאות בימי קדם ובימי ראשית התחדשות היישוב בארץ ישראל

 

התצוגה מתמקדת בנושא הבריאות בארץ ישראל ובדרכים להשיגה ולשומרה. מקדמת דנא השקיע האדם משאבים רבים כדי לשמור על שלמות גופו ונפשו, להתגבר על מחלות ולהאריך ימים. מאמצים אלה באו לידי ביטוי הן בשמירה ומניעה והן באמצעי טיפול שונים בעת מחלה בעזרת הרפואה ו/או האמונה.

 

הבריאות, על פי ההגדרה של ארגון הבריאות העולמי, איננה רק העדר מחלה, אלא משקפת מצב מושלם של רווחה גופנית, נפשית וחברתית ומאפשרת לנהל חיים פוריים מבחינה חברתית וכלכלית. בריאותו של האדם נשמרת על ידי טיפול אצל רופאים, אולם לאדם עצמו יכולת רבה לשמור על בריאותו באמצעות פעילות גופנית, תזונה מאוזנת והפחתת מתחים. גישה זו אינה חדשה וכבר בימי קדם ניתן למצא עדויות לשמירת בריאות הציבור והקפדה על ההיגיינה. קול מבשר לגישה הזו ניתן למצא בתפיסתו של הרמב"ם, אשר על שמו נקרא בית החולים ולו מיוחסים ראשי התיבות של המילה 'בריאות': בולם רוגזו יפחית אוכלו ויגביר תנועתו.

 

התערוכה מורכבת משני אוספים המתייחסים לתקופות שונות בתולדות ארץ ישראל.
האוסף הארכיאולוגי כולל פריטים החל מהתקופה הכנענית ועד שלהי התקופה המוסלמית. ממצאים אלה מוצגים באדיבות רשות העתיקות.
אוסף זה נחלק לשלושה נושאים:
  1. רפואה ואמונה – בקרב תרבויות המזרח הקדום רווחה התפיסה כי על בריאותו של האדם משפיעים כוחות על-טבעיים וכי המרפא מצוי בידי האלים או נציגיהם הכוהנים. תפיסה זו לא פסחה גם על מאמיני הדתות המונותאיסטיות — היהדות, הנצרות והאסלאם.
    על התפיסה אודות כוחה המרפא של האמונה ניתן להתרשם בתצוגה מקמיעות ששימשו להרחקת רוחות ושדים, ראש פסל רומי של אל הרפואה זאוס אסקלפיוס שנחשף בחפירות בפניאס (בניאס) וכן נרות ומטבעות שנתגלו במרחצאות העתיקים בחמת גדר ועוד.
  2. הייגינה וטיפוח הגוף -  השמירה על הניקיון האישי והציבורי נתפסו גם בעבר כסוג של רפואה מונעת. אמבטיות, אסלות ומערכות ביוב שהתגלו בחפירות הן עדות למודעות הציבור לצורך בהיגיינה בעת העתיקה. מודעות זו הגיעה לשיאה בתקופה הרומית.
    בין המוצגים מסרקי עצם שעליהם נמצאו שרידי כינים, בקבוקי כחל אשר שמשו להגנת העיניים מפני מחלות וכן כלים ומתקנים ששמשו לבריאות הציבור.
  3. דרכי טיפול, רפואה ורוקחות – כבר בתקופות הקדומות היה הטיפול בחולה מגוון, וכלל שימוש בתרופות, במשחות וטיפול כירורגי. כלי ניתוח, בקבוקי תרופות, כוסות רוח וכן כלים לסיעוד החולים אשר מופיעים בתצוגה ממחישים את דרכי ההתמודדות עם המחלות ואת אמצעי הטיפול בחולים.

     

פרק מיוחד מוקדש לרמב"ם כרופא. הרמב"ם, רבי משה בין מיימון (1138- 1204), מגדולי הפוסקים בכל הדורות, נמנע על חשובי הפילוסופים בימי הביניים והיה איש מדע ורפואה. הוא נחשב לרופא היהודי המפורסם ביותר בעולם המוסלמי של תקופתו. הרמב"ם נטה לשיטות ריפוי מעשיות, ועל פי תפיסתו בריאות הנפש והחוסן המוסרי חיוניים לבריאות הגוף. הוא היה חסיד גדול של הרפואה המונעת ובספריו מדריך לתזונה נכונה והרגלי התעמלות.

בהמשך מוצג האוסף מימי ראשית התחדשות היישוב בארץ ישראל. האוסף כולל פריטים מסוף המאה היט' וראשית המאה הכ' אשר נאספו ע"י ד"ר אלכס וילנסקי מבית החולים רמב"ם ומוצגים באדיבות מדעטק – המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל, חיפה.

 

בפרק הזמן שבין תום מסעי הצלב למחצית הראשונה של המאה הי"ט נחשבה ארץ-ישראל לאחת הארצות המלוכלכות ביותר במזרח התיכון. ההזנחה, הלכלוך והעוני ששררו שמשו קרקע פורייה למגיפות קשות ושיעור התמותה הגיע לארבעים אחוזים מכלל האוכלוסייה. בארץ ניתנו שירותי בריאות רק החל מהמחצית השנייה של המאה הי"ט, עד אז המצב היה בכי רע ובין תושבי הארץ לא נמצא אפילו רופא אחד לרפואה.

 

על-אף הפער של מאות שנים מציג האוסף מימי ראשית התחדשות היישוב המשכיות של מסורות רפואיות מן העבר, כפי שהן משתקפות בתצוגה הארכיאולוגית, וכן כלים ששימשו בשיטות טיפול עממיות, כגון כוסות רוח. לצדם מוצגים כלים ומכשירים רפואיים, פרי פיתוח מדעי-טכנולוגי, כגון מכשיר לבדיקת עיניים ומד לחץ דם.

 

מפרטי האוסף ניתן להתרשם מדרכי הטיפול בארץ ישראל באותה תקופה (בדגש על הרפואה בחיפה) ומן ההתקדמות הטכנולוגית שעשתה הרפואה מאז ועד היום.

 

אוצרות: רותי גושן