Israel Antiquities Authority
נגישות

תרבות האסלאם בארץ-ישראל במכללת אלקאסמי

מכללת אלקאסמי (מכללה אקדמית לחינוך) בבאקה אל- ג'רביה

 

התצוגה עוסקת בתרבות האסלאם בארץ-ישראל, תוך שימת דגש על שני מרכיבים: ארכיטקטורה וחיי יום-יום. התצוגה מתבססת על ממצאים ארכיאולוגיים שנחשפו בחפירות שונות ברחבי הארץ והיא מביאה פריטים למן התקופה האומאית עד התקופה העות'מנית. ההיבט הארכיטקטוני מיוצג באמצעות שלוש כתובות ופריטים עשויים סטוקו (טיח מכוייר) מח'ירבת אל-מפג'ר, אתר שנבנה בתקופה האומאית בכדי לשמש ארמון קיץ לאחד מן הח'ליפים. בין הכתובות, מצבה מן התקופה הממלוכית המעידה על הקמת מסגד, ומצבת קבורה מן התקופה העות'מאנית המעידה כי הנפטר היה חאג' שעלה לרגל למכה, אחת ממצוות היסוד של האסלאם.

 

חיי היום יום בתקופה המוסלמית מיוצגים באמצעות כלי הבית, כלי מאור, כלי בישול והגשת מזון וכן פריטים המעידים על טיפוח ויופי. בין כלי החרס קערות וקעריות בגדלים שונים שנועדו להגשת אוכל, חלקם עשויים חרס בהיר, וחלקם מחופים בזיגוגים שונים.

 

עוד בתצוגה קבוצה של פכים וספלים. לאחדים מן הפכים, שנועדו ליציקת מים לשתיה, יש מסננות המעוטרות בדגמים גיאומטריים דמויי תחרה, המשלבים כתובות, חיות וכדומה.

בקבוצת כלי הזכוכית ישנם קערית, כלי זעיר למשחות, בקבוק תמרוקים יחד עם כפית ומקלות כוחל השייכים לטיפוח הגוף.

 

לטיפוח הגוף נלווה השימוש בתכשיטים ובהם טבעות, נטיפות, חרוזים וצמידים. השימוש בטבעות היה משותף לגברים ונשים והן היו עשויות ברונזה או כסף ומשובצות בזכוכית ובאבנים יקרות למחצה. לעומתן היו צמידי הזכוכית הצבעוניים בשימושן של נשים וילדות בלבד.

 

אמנות האסלאם היא אמנות החפץ, בין אם הוא יקר ומפואר ובין אם הוא פשוט ויומיומי. לדוגמה נרות חרס שנועדו לתאורה עוטרו בדגמים צמחיים, דגמים גיאומטריים ופעמים בכתובות. לכתב בתרבות האסלאם חשיבות מיוחדת שכן הוא מייצג את דברי האל שהורדו למאמינים באמצעות הנביא מוחמד. לפיכך, במהלך התקופות, מבנים, כלים וחפצים שונים זכו לעיטור בכתובות במגוון סגנונות, פעמים עם כתובות הקדשה למקימי המבנה או כתובות ברכה ואיחולים לבעליו של החפץ.

 

אוצרות: אילה לסטר ומיקי סבן (רשות העתיקות)
טיפול שימורי: תחום טיפול בממצאים
תאריך הקמת התצוגה: ינואר 2006