Israel Antiquities Authority
נגישות

גן ארכיאולוגי בקיבוץ בית גוברין

קיבוץ בית גוברין בשפלת יהודה

 

מיד עם תום מלחמת העצמאות נוסד בסמוך לשרידי שתי הערים העתיקות מָרשה ובית גוברין, קיבוץ בית גוברין. חשיבותם של אתרים אלה ושרידיהן, הציתו את דמיונם של ארכאולוגים רבים, שחפרו וחקרו אותן. גולת הכותרת של החפירות היא זו שנערכה בשנות השמונים והתשעים בידי פרופ' עמוס קלונר מטעם רשות העתיקות במרשה. בחפירות נחשפו שרידים חשובים, כולל פריטי אבן רבים. חלקם מוצג ושמור בתחומי הפארק הלאומי ואחרים עיטרו את חצרות הבתים ואת שבילי המשק.

 

לפני כשנתיים החליט הקיבוץ כי נכון יהיה לעשות סדר בהצגת הפריטים הפרושים ברחבי הקיבוץ, בדרך שתדגיש את חשיבותם.

הוחלט להדגיש בתצוגה שני נושאים: קרבתו של הקיבוץ לעיר הקדומה בית גוברין – אליותרופוליס, דרך הצגת הפריטים האדריכליים מאבן ובהם עמודים ובסיסיהם, כותרות, אפריזים וכרכובים, שעיטרו במקורם את בתי הציבור ואת בניני המגורים בעיר. וכן טופל מגוון של מתקני האבן החקלאיים ששימשו ודאי את תושבי האזור הקדומים לעיבוד תוצרתם, כגון חלקי בית בד, גתות ועוד. מתקנים אלה מדגישים את מרכזיותם של ענפי החקלאות ובהם יצור היין, השמן והדגנים בכלכלת האזור בימים עברו.

 

הממצאים סודרו בשני מגרשים נפרדים לצד הכניסה לקיבוץ: האחד נמצא ממול לגן האירועים והשני לצד מזכירות המשק והבריכה. מספר שלטים בשטחי התצוגה מספרים בצורה מאירת עיניים על הפריטים, זמנם ושימושם.

 

אוצרות אנט נגר, רשות העתיקות

יזום וביצוע: ענף החזקה ונוי קיבוץ בית גוברין

תאריך הקמת התצוגה יולי 2010