Israel Antiquities Authority
נגישות

תצוגה ארכיאולוגית בקיבוץ גן שמואל



התצוגה הארכיאולוגית נפתחה ביוני 2014  באדיבות רשות העתיקות ובשיתוף הקיבוץ, ביוזמתה של מיכל שבולת, מנהלת הגלריה לאמנות במקום.

בתצוגה, הממוקמת בצמוד לחדר האוכל, מוצגים פריטים מחיי היום יום, מחפירות וסקרים ארכיאולוגיים שנעשו בסמוך לקיבוץ, בתל זומרה ובתל זרור. אלה מספקים הצצה לכלים בהם עשה שימוש האדם בארץ ישראל, החל מהתקופה הפרהיסטורית ועד לתקופה המוסלמית הקדומה (250,000 לפנה"ס-1099 לסה"נ).

הרעיון לתערוכה נולד כאשר החליטה רשות העתיקות לפנות את האוסף העזוב של ד"ר יהודה נוימן-נאמן ז"ל מהקיבוץ, לאחר שזה הוזנח במהלך השנים. ד"ר נוימן-נאמן ז"ל הגיע לגן-שמואל עם גרעין "מבקיעים" של ניצולי שואה מהונגריה. הוא חבר לחוג חובבי הארכיאולוגיה המקומי ובמהלך השנים פנה ללימודים אקדמיים, לתואר ראשון ושני בארכיאולוגיה.בסקר ובחפירות שניהל מסוף שנות ה-60 של המאה העשרים, התגלו ונמצאו אתרי-יישוב רבים מהתקופה הישראלית הקדומה והמאוחרת [מההתנחלות ועד מלכות שלמה], ומהתקופות הביזנטית והערבית הקדומה. על כל אלו דיווח יהודה בספרו, המסכם את תוצאות החפירות והסקר.


לאחר פינוי הממצאים ע"י רשות העתיקות, הציעה נציגת הקיבוץ, מיכל שבולת, להחזיר את האוסף ולהעניק לו את "מתיחת פנים" לה היה זקוק. בעזרת תמיכה מן הקיבוץ, האוצר אייל דכנר וצוות רשות העתיקות, תפס הפרויקט תאוצה, ובמהלך השנה הפך למציאות ולסמל של כבוד וזיכרון עבור נאמני הקיבוץ בכלל וד"ר יהודה נוימן-נאמן בפרט.


רשות העתיקות משאילה פריטים ארכאולוגיים ומעודדת הקמת תצוגות ברחבי הארץ במוזיאונים, תצוגות במוסדות לאומיים, מוסדות עירוניים, מוסדות מחקר, מוסדות חינוך, גנים לאומיים ומרכזי מבקרים, יישובים, בתי ספר ועוד. התצוגות במועצות המקומיות והאזוריות, מאפשרות לתושבים להכיר את שרידי המורשת התרבותית של סביבתם. התצוגות המוקמות בבתי ספר, מתקשרות לחומר הלימודים, ומשמשות אמצעי המחשה לתלמידים. האוספים הלימודיים של העתיקות באוניברסיטאות משמשים כלי עזר לסטודנטים. מרכזי המבקרים באתרי המורשת והגנים לאומיים המציגים את הפריטים שנחפרו באתר, משלימים את חווית הביקור.