לצורך הרחבת מסילת הברזל בין אשדוד לאשקלון נערכו שנת 2004 חפירות הצלה מטעם רשות העתיקות, בניהולן של אלנה קוגן-זהבי ופרחיה נחשוני, בתוואי המסילה, כ- 200 מ' מצפון לתל אשדוד.


גולת הכותרת של החפירה הייתה חשיפתו של מבנה ממלכתי גדול שנבנה בסגנון אשורי מובהק. המבנה הוקם על גבי פודיום  עשוי לבנים רבועות בגוון אדום שיובשו בשמש. 

קירות המבנה אף הם נבנו בלבנים רבועות  ועוביים היה כשלושה מטרים. למרות שחלקי המבנה נחשפו באופן חלקי בלבד, אנו משערות כי היה זה ארמון מטיפוס מצודה צבאית על פי הנתונים הבאים:


על פי  ארבעה שטחי חפירה אשר נפתחו בשולי האתר (A,B,C,D), ניתן לאמוד את מימדיו של המבנה אשר השתרע על שטח של כ-  10 דונם. בצפון-מערב המבנה (שטח C) נתגלה  חדר מטוייח כולו שעל רצפתו אמבט רחצה עשוי חרס. שני אגנים נוספים מאותו הטיפוס נמצאו במפולת בחדר סמוך. בנוסף לכך נתגלו בשטח זה חלקי חדר,רצפת לבנים וקצהו של הפודיום שהתנשא לגובה כ- 3 מ'.


בדרום –מזרח המבנה (שטח A), נחשפה חצר גדולה  שאורכה מצפון לדרום היה כ- 30 מ'. ממערב לחצר נחשפו  חלקים משלושה  חדרים  מאורכים שכיוונם מזרח -מערב.
במזרח המבנה (שטח B),ׂנחשפו חדרים אשר שימשו כנראה כמחסנים במפלס המרתף של הארמון שנהרס בשרפה עזה. בדרום המבנה (שטח (D  נחשף קטע ממסד קיר התוחם כנראה את קצהו הדרומי של המתחם.


מהו אפוא המתחם האדיר שנתגלה צפונית לתל אשדוד ובעבור מי הוא נבנה?
בחפירות הארכיאולוגיות שנערכו בתל אשדוד לא נתגלתה  כל עדות לבנייה ונוכחות אשורית,  מעבר לחורבן העיר (שכבה 8).
לעומת זאת, מן המקרא ומן הכתובות והאנאלים האשוריים,  ידוע על כיבוש אשדוד על ידי סרגון השני ועל הפיכתה לפחווה אשורית בשנת 712 לפנה"ס. התגלית שלפנינו מאשרת את נכונות המקורות הכתובים. החידוש בחפירות מצפון לתל אשדוד הוא בחשיפת בירת פחוות אשדוד. נחשף המרכז השלטוני, שכלל את מקום מגוריו של הנציב האשורי וכן את מוקד המערכת הכלכלית והמנהלית של האזור.