תלמידי ביה"ס נווה שלום, יהודים וערבים, חשפו שני שטיחים של רצפות פסיפס המעוטרים בצלבים בגווי אדום-שחור. החפירה הקהילתית-חינוכית נערכת בהדרכת מרכז ארכיאולוג ירושלים של רשות העתיקות ביער קק"ל, בגן ע"ש איבי נתן, המצוי בשולי הישוב נווה שלום.

תלמידי כיתות ג-ו של ביה"ס נווה שלום, סה"כ 4 כיתות המונות כ-30 תלמידים כל אחת, אשר לומדים לאורך כל שנת הלימודים ארכיאולוגיה בתוכנית של קרן קרב ורשות העתיקות, חשפו במהלך השבועות האחרונים רצפת פסיפס מעוטר בצלבים. ככל הנראה מדובר ברצפת כנסייה/מנזר מהתקופה הביזאנטית. במרכזו של השטיח המרכזי אשר נחשף (3X3) מדליון ברדיוס של כמטר ובו צלב גדול בגווני אדום-שחור. ריצפה זו של האולם המרכזי מעוטרת בשוליה בדגמים גיאומטריים עם צלבים קטנים באותם גוונים. חדר נוסף שנחשף ממזרח לאולם המרכזי חושף ריצפת פסיפס בעל עיטורים גיאומטריים במסגרת מלבנית המחולקת לריבועים, כשבכל ריבוע צלב צבעוני קטן.

מדובר במכלול של כנסייה/מנזר מהתקופה הביזאנטית המצוי על ראש גבעה הצופה על עמק איילון על הדרך הראשית לירושלים. הגבעה נמצאת בקרבת לטרון/אמאוס, מקום אשר בו עפ"י המסורת הנוצרית התגלה ישו לראשונה לאחר מותו.

גדעון סולימני, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות ותושב נווה שלום, מסר כי במפולת המבנה נמצאו שברי טיח קטנים (סטוקו) אשר ככל הנראה שימשו לעיטור הקירות. כן נחשפו שברי חרס גדולים המשמשים בבניית בית מרחץ.

חגית נויברן, מנהלת מרכז ארכיאולוגי ירושלים, אמרה היום כי מדובר בחפירות מרגשות "לא בכל יום חושפים ילדים בני 9 – 12 , יהודים וערבים, שרידים נוצריים המהווים חלק בלתי נפרד מהמורשת התרבותית המפוארת של הארץ. נראה כאילו שרידי המבנה הקדום חיכה לחשיפתו, והיום כ- 1600 שנה מאז בנייתו, חושפים אותו ילדי המקום" הוסיפה נויגברן.