רשות העתיקות והחברה לפיתוח מזרח ירושלים השיקו היום (16.10.06) מודל ממוחשב תלת-ממדי המאפשר למבקרים לגלוש אל העבר ולסייר בין רחובות ומבנים הסמוכים להר הבית, כפי שנראו במאה ה-8, בתקופת שלטונם של החליפים האומיים – שליטיה המוסלמים הראשונים של ירושלים.

רשות העתיקות והחברה לפיתוח מזרח ירושלים יאפשרו לציבור המבקרים לסייר באופן וירטואלי ברחובות ובמבנים האומיים הסמוכים להר הבית, כפי שהיו קיימים בתקופת החליפים האומיים - שליטיה המוסלמים הראשונים של ירושלים. זאת באמצעות מודל המוצג לציבור המבקרים ב'מרכז דוידסון לתצוגה ולהמחשה', אשר ממוקם בגן הארכיאולוגי ירושלים - מרכז הבנוי בתוך שרידיו של אחד מהמבנים האומיים הסמוכים להר הבית.

המודל, מציין גדעון שמיר מנכ"ל החברה לפיתוח מזרח ירושלים מהווה פריצת דרך טכנולוגית וקונצפטואלית, בקנה מידה עולמי, בדרך של הצגה והמחשה של אתרים ארכיאולוגים. "המודל מאפשר סיור בזמן אמת כפי שהיה בתקופת האומיים" הוסיף שמיר.
המודל האינטראקטיבי מציג את פארם ועוצמת בנייתם של המבנים האומיים ומראה כיצד שוקם מתחם הר הבית כ- 630 שנה לאחר שנחרב ע"י הרומאיים. כן הוא מציג את המסגדים שבו ומאפשר לעמוד על מראהו ואופיו של הקרדו – הרחוב הראשי של העיר שמשני צדדיו השתרעו שורות חנויות ומבני ציבור. רחוב זה שימש כמוקד להתרחשות כלכלית וחברתית תוססת במהלך התקופות השונות.

יובל ברוך, ארכיאולוג רשות העתיקות, אמר כי המודל בנוי על סמך ממצאי חפירות ארכיאולוגיות רחבות היקף שנערכו בשטח שמדרום מערב להר-הבית וחשפו ארבע מבנים רחבי מידות שתוארכו לראשית המאה השמינית לספירה ומשתרעים על פני שטח של כ- 200 דונם. אלו הם מבני השרד של הח'ליפים האומיים. בקומת היסוד של אחד ממבנים אלו נבנה "מרכז דוידסון לתצוגה ולהמחשה" ובו אנו מציגים כיום את המודל האינטראקטיבי הראשון מסוגו בעולם.
מנהל רשות העתיקות, שוקה דורפמן, מסר כי המודל הוא אמצעי ללימודיה של אחת מהתקופות המרתקות בתולדות ירושלים. "היום, כחמש שנים לאחר חנוכת המרכז שבו מוצג מודל אינטראקטיבי של הר הבית בימי הבית השני, ולאחר שבמקום ביקרו מאות אלפי תיירים ותלמידים, אנו משיקים מודל נוסף שעינינו סביבות הר-הבית בתקופת המוסלמית הקדומה" הוסיף דורפמן.

 

בנייתו של המודל נעשתה על ידי יובל ברוך מטעם רשות העתיקות וד"ר ליסה מ. שניידר מהמחלקה לאדריכלות אורבאנית מאוניברסיטת קליפורניה (UCLA), ובתרומתה של משפחת דוידסון מקימת המרכז.
לפרטים: יובל ברוך -052-4284457, משה בהגאון 5737288- 050
לקבלת תמונה במייל:אסנת גואז – 052-4284447