Israel Antiquities Authority
נגישות

עסקים משפחתיים? (12 בנובמבר 2006)


קמעות שנתפסו בחיפוש
קמעות שנתפסו בחיפוש

מפקחי רשות העתיקות לכדו שני זוגות, בעלים ונשותיהם, החשודים בעבירות של שוד עתיקות. בהקשר לאחת מהפרשיות נחקר פרופסור צרפתי בעל שם עולמי, בחשד שסייע בפענוח ובטיפול בעתיקות החשודות כשדודות.

במבצע מיוחד שערכו מפקחי רשות העתיקות נלכד תושב אחד המושבים באזור פרוזדור ירושלים, בעת שחיפש מטבעות באתר עתיקות מוכרז באזור מחלף לטרון. עם החשוד נתפסה אשתו ששהתה עימו בשטח וככל הנראה עסקה "בשמירה". ברשות החשוד נתפסו מגלה מתכות משוכלל וציוד חפירה. הזוג נעצר ונחקר על ידי חוקרי היחידה למניעת שוד עתיקות. בהמשך לחקירתם בוצע צו חיפוש בביתם במהלכו נתפסו עשרות ממצאים ארכיאולוגיים, שעפ"י החשד נבזזו מאתרי עתיקות שונים באזור שפלת יהודה. בין הממצאים שני קמעות, ממצא נדיר ויקר ערך מבחינה ארכיאולוגית, האחד עשויי כסף והשני עשויי עופרת. על הקמעות חרותות כתובות בכתב ארמי-סורי. כן נתפסו בבית החשודים מספר כלי חרס שלמים, האופייניים לתכולת קברים יהודיים, כלי זכוכית ששימשו כחפצי לוואי בקברים ומטבעות עתיקים מתקופות שונות. חלק מכלי הזכוכית העתיקים נמצאו על ידי מפקחי רשות העתיקות מוסתרים בין הכבסים במכונת הכביסה. החשד הוא כי הממצא הוסתר על ידי בני משפחת החשודים - לאחר שנודע להם על מעצר קרוביהם.


מנהל היחידה למניעת שוד עתיקות, אמיר גנור, אמר כי מחקירת היחידה עולה כי החשודים פנו למומחה, פרופסור בעל שם עולמי לחקר הכתב, על מנת שיפענח עבורם את הכתובות. המומחה, אזרח צרפתי השוהה בישראל ומקושר לקהילה האקדמית בארץ, ביצע בעבורם את הפענוח והטיפול בפריטים החשודים כגנובים. מהיחידה למניעת שוד עתיקות נמסר כי הפרופסור נחקר אף הוא בפרשה. החשודים שוחררו בערבות וחקירתם נמשכת ומסתעפת לכיוונים נוספים.

באירוע נוסף באזור העיר כפר סבא נצפו שני חשודים, בני זוג, בעת שעסקו ככל הנראה בחיפוש מטבעות באמצעות גלאי מתכות באתר עתיקות מוכרז באזור עמק חפר. השניים, בעל ואישה, נצפו עובדים באתר על ידי רכז הביטחון של הישוב כפר ידידיה. בעקבות המידע ביצעו מפקחי רשות העתיקות ושוטרי מחלק בילוש של תחנת כפר סבא חיפוש בבית החשודים במהלכו נמצא מגלה מתכות ומספר מוצגים ארכיאולוגיים החשודים כגנובים. מהיחידה למניעת שוד עתיקות נמסר כי אין זו הפעם הראשונה שבני הזוג חשודים בביצוע עבירות על חוק העתיקות.

 

דוברת רשות העתיקות, אסנת גואז, מבקשת להזכיר כי חיפוש עתיקות ללא היתר של רשות העתיקות, לרבות שימוש בגלאי מתכות, הינם עבירות פליליות שדינן עד שלוש שנות מאסר בפועל.


מאמרים נוספים ...
לארכיון