במהלך ביצוע עבודות פיתוח לבניית קו ביוב ביער של קרן קימת לישראל, נחשפה באקראי מערת נטיפים גדולה ובתוכה ממצא פרהיסטורי עשיר ביותר.
מיד עם חשיפת המערה, הוזעקו למקום אנשי רשות העתיקות, אנשי המרכז לחקר מערות (מלח"ם) ויחידת החילוץ גליל מערבי.

לדברי דר' עופר מרדר, ראש ענף פרהיסטוריה ברשות העתיקות שבדק את המערה, "נראה שב-40-50 שנה האחרונות לא מצאו מערה עם ממצאים פרהיסטורים בסדר גודל כזה, ובטח לא בתוך מערת נטיפים יפהפיה. המערה כוללת מספר חדרים, שהמרכזי שבהם גודלו כ- 60 X 80 מ', ובתוכו הצטברות אדמה שבה פריטי צור רבים שסותתו בידי אדם, וממצא מגוון של שרידי בעלי חיים שנכחדו מנוף ארצנו, כגון אייל אדום, יחמור, שור הבר ואף שרידי דובים."

מחקר המערה מבוצע ע"י רשות העתיקות, בשיתוף עם קרן קימת לישראל והמלח"ם. בהתרשמות ראשונית, משויכת המערה כפי הנראה לתקופה הפליאוליתית העליונה (40,000 – 20,000 שנה לפני זמננו), אך אפשר שהמערה הייתה בשימוש גם בתקופות קדומות יותר, וקביעה סופית ביחס לכך תוכל להתקבל רק לאחר מחקר מדוקדק של המערה.

בשלב זה המערה סגורה, והגישה אליה בלתי אפשרית. רשות העתיקות בודקת את הממצא המיוחד שנתגלה במקום, ובשלב מאוחר יותר, יידרש מחקר לבדיקת אוכלוסיית בעלי החיים, האקלים והגיאולוגיה של האזור, בתקופות שבה הייתה המערה בשימוש. כמו כן, תתוארך המערה בשיטות מתקדמות, שיספקו טווח גיל מוחלט.