Israel Antiquities Authority
נגישות

חנוכת גן ארכיאולוגי בכנסת ישראל (4/5/09)


מחר, יום ג', 5/5/09, יחנוך יו"ר הכנסת רובי ריבלין, בשיתוף עם רשות העתיקות, גן ארכיאולוגי מיוחד במינו, תחת השם "שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתָיִךְ - עתיקות ירושלים בכנסת ישראל".

במסגרת פעילותה, מציגה רשות העתיקות ממצאים מחפירות שונות בתצוגות ארכיאולוגיות ברחבי הארץ והעולם, במגמה לקרב את הציבור למורשת התרבותית של ארץ ישראל.
הגן,  שהוקם במטרה לחזק את הקשר בין ההווה לעבר, ישמש מקום התבוננות, התרגעות וחשיבה בפאתי משכן הכנסת הפעיל, והוא יהיה פתוח לציבור מבקרי הכנסת, וישולב במסלול הסיור המודרך. התערוכה נחלקת לשישה מתחמים שונים - מתקופת הבית השני ועד התקופה העות'מאנית. בכל תחנה מוצג סיפור הסטורי–ארכיאולוגי מיוחד, שאפיין את ירושלים, באמצעות מוצגים ארכיאולוגיים הממחישים כל תקופה ומעירים לחיים את ההסטוריה של ירושלים. הקמת הגן התאפשרה הודות לתרומתו הנדיבה של שאול א' פוקס ומשפחתו וארכה כשנה.
50 הפריטים האדריכליים בגן, שרובם ככולם נחשפים לקהל בראשונה,  מקנים תמונה רחבה על הבנייה האדריכלית בירושלים לדורותיה, שחלקה אף מתועד בכתובים.אחדים מהמבנים או שרידיהם, מהווים חלק בלתי נפרד ממרקם העיר בהווה. כל המוצגים התגלו בסקרים ובחפירות ארכיאולוגיות שהחלו במאה ה-19 ונמשכים גם היום. 
 
משקל הפריטים, שעברו תהליך ממושך של שימור ע"י מומחי רשות העתיקות, הינו רב, והקמת הגן הצריכה שימוש במנופים ומשאיות. הפריט הכבר ביותר – אבן מחומת הר הבית מתק' בית שני – משקלו 5 טון. כן מוצגים מתקן סחיטה לשמן, כתובות עתיקות, פסיפסים גדולים ומרשימים, סבּיל (מתקן שתייה) עות'מני גדול, ועוד.
מסלול הביקור מאפשר גישה נוחה לאנשים בעלי מוגבלויות בכושר הניידות. הצמחייה עוצבה בהתאמה לחלקיו השונים של הגן, וכוללת צמחים טיפוסיים לא"י בתקופות קדומות.
התצוגה והספסלים הפזורים בגן, לצד הצמחייה המגוונת, יוצרים במקום הצללה ואווירה מיוחדת.
 
אוצרת התצוגה- ד"ר חוה כץ, רשות העתיקות
אדריכל - נחום מלצר
מעצבת - רונית לומברוזו

מאמרים נוספים ...
לארכיון