התערוכה מתייחסת לשלושה היבטים הקשורים לזכויות הקניין הרוחני מנקודת מבט ארכיאולוגית: תעשיית החרס והזכוכית - המצאות של מוצרים ותהליכים טכנולוגים, העיצוב התעשייתי של המוצר בהתייחס לפונקציה שלו, בחינת הצורה והגודל של הפריט ותווי יוצר - חתימות וחותמות על כלים כהקבלה לסימני מסחר.

 

אוצרת התערוכה: רותי גושן-עובד מבהירה כי פטנט הוא זכות שימוש בלעדית הניתנת על ידי המדינה לבעל המצאה לשימוש בהמצאתו לזמן קצוב, בין שהיא מוצר ובין שהיא תהליך בכל תחום טכנולוגי. מבחינה ציבורית, הוכרו זכויות בלעדיות אלה כדי לעודד יצירה והשקעה בפיתוחן של המצאות ויישומן לטובת הכלל. נהוג לראות את ראשית תולדות הפטנטים באיטליה, במאה ה-15, אך ההיסטוריה האנושית רצופה בהמצאות אשר תרמו להתפתחויות טכנולוגיות, גם אם אלו לא היו מוגדרות כפטנט ומוגנות בחוק.

 

ארכיאולוגים משערים שהמצאות לא נולדו בין רגע אלא פותחו במשך אלפי שנים לפי צרכיהם של בני האדם בכל תקופה ובהתאם ליכולת הביצוע שלהם. כבר במאה הרביעית לפסה"נ מוזכר בספר "המדינה" של אפלטון כי הצורך הוא אם כל ההמצאות.

 

בין הפריטים מתעשיית החרס והזכוכית יוצג חלק של אבניים מאבן וכן מגוון כלי אוכל ופרטי בניין המעידים על השימוש הנרחב שנעשה בחרס בשל היותו זמין ונוח לעיבוד מהתקופה הניאוליתית (7000-8000 לפסה"נ) לצדם מוצגים בקבוקונים, קערית וחרוזים מזכוכית.

 

בתחום העיצוב התעשייתי תוצג בין היתר סדרה של נרות שמן המראה התפתחות צורנית מן הנר הפתוח – דמוי קערית ועד לנר הסגור המותאם היטב לייעודו. בתערוכה יוצגו גם פריטי מסחר כידיות חתומות של קנקנים שהכילו יין ונסחרו דרך הים. לצדם מוצגים רעפי חרס מהתקופה הרומית הנושאים את החותמת של הלגיון העשירי, שלקח חלק בדיכוי המרד הגדול וחורבן הבית השני.

 

את הפרויקט מנהלת ד"ר אורית שמיר מתחום אוצרות ברשות העתיקות, אוצרת התערוכה: רותי גושן-עובד, עיצוב והפקה: בעז קידר, טלר קידר עיצוב ואדריכלות, טיפול שימורי בממצאים: תחום טיפול בממצאים, רשות העתיקות. התצוגה באדיבות רשות העתיקות  ורשות הפטנטים.