תוכנית חינוכית ייחודית של רשות העתיקות מקרבת את תלמידי והורי בית הספר היסודי בקציר לעבר ותורמת לקידום הקשר של תלמידי היישוב ולהגברת המודעות על עתיקות הארץ.
 
הקשר עם הקהילה בקציר החל בהפנינג רב משתתפים בחנוכה, בו הוקם אוהל חפירה וסדנאות ארכיאולוגיות שונות. הצלחת האירוע הניבה קשר מתמשך בין המרכז הארכיאולוגי של רשות העתיקות לבית הספר, בהדרכת צילה אשל. המפגשים כללו פעילות מקדימה בשטח בית הספר במסגרתם חשפו מדריכי המרכז הארכיאולוגי של רשות העתיקות את התלמידים לעולם הארכיאולוגיה ולפעילות בשטח. תלמידי כיתות ג'-ד' השתתפו בחפירה פעילה באתר חריש הסמוך; התלמידים התנסו בכלי עבודה ארכיאולוגיים, נפגשו עם הארכיאולוג החופר ולמדו על הממצאים באתר. 
תלמידי כיתות ה חוו בנוסף יום פעילות לקראת חג הפסח, שבו התוודעו לתרבות המצרית העתיקה.
 
שיאה של התוכנית החינוכית של רשות העתיקות היה פרויקט אימוץ מבנה ה"שומרה" העתיק מהתקופה הרומית (לפני כ-2000 שנה), הממוקם בסמיכות לבית הספר. לאחר החשיפה לנושא הארכיאולוגיה ברבדים שונים, חצו התלמידים את הכביש מביה"ס וגילו אתר ארכיאולוגי שחלקם לא היו מודעים לו.  התלמידים ערכו סקר ארכיאולוגי- מיפו את השטח, זיהו ותיעדו את עתיקות באמצעות שרטוטים וצילומים. האתר היה מוזנח מכוסה בפסולת ובצמחיה סבוכה והתלמידים - בשיתוף מחלקת הגינון של קציר,  הכשירו אותו למבקרים והסדירו שבילי גישה.
 האתר החקלאי מהתקופה הרומית, כולל – מבנה שומרה מרשים ביופיו, עומד על תילו, כולל משקוף, מדרגות חקלאיות, מגדל שדה ושוקת.
    
המפגש האחרון בתוכנית, נערך בשיתוף איציק תייר, מנהל מחלקת החינוך במועצה קציר- חריש, מאיה פלאות מנהלת בית הספר, ההורים והתלמידים. לדברי צילה אשל מהמרכז הארכיאולוגי-חינוכי של רשות העתיקות, "באתי לעבודה עם חלום – שנצליח לפרוץ את הצמחייה הסבוכה וליצור שביל מעגלי, מוסדר, דרך הנקודות המרכזיות באתר. הצגתי את השאיפה בפני ההורים והתלמידים, והחלום התגשם- לאחר יומיים של עבודה מאומצת, הוכשר האתר לביקור בצורה נעימה, ומי שראה את המקום קודם התקשה להסתיר את התרגשותו". בית הספר ימשיך בשיקום האתר ובהכנת שילוט מתאים.