עשרות משפחות מקיסריה הגיעו ביום ו' האחרון (23/3) לחוף האקוודוקט לחגיגות 50 שנה ליישוב.
האירוע הקהילתי אורגן על ידי רשות העתיקות והמרכז הקהילתי בקיסריה, ביוזמת החברה לפיתוח קיסריה שבקשה ליצור יום קהילתי הנקשר למורשת המקומית.
רשות העתיקות - החושפת, חוקרת ומשמרת את עתיקות קיסריה, הובילה את הפעילות, בדגש על שתי אמות המים העתיקות בחוף האקוודוקט, ושרידיהן המצויים בחוף.

 

 

 

באירוע הוקם מתחם של סדנאות יצירה ובו עיטרו כלי חרס בקישוטים כבימי קדם, יצרו 'אוסטרקון'- שבר חרס עליו כתבו בעת העתיקה, התנסו בפענוח כתב עתיק, והתחפשו לדמויות מעברה של העיר. כמו כן, הוצגו ממצאים אותנטיים עתיקים שנמצאו באזור.

במהלך הפעילות הוזמנו המשפחות לסיור על תוואי שתי אמות המים העתיקות בחוף - אמת המים הגבוהה בעלת הקשתות, שאורכה כ 15 ק"מ ובעבר הובילה מים מעין צברין לקיסריה, והאמה המזרחית לה, הצמודה לקרקע, ובשל כך מכונה 'האמה הנמוכה' - שהזרימה מים מסכר נחל תנינים אל קיסריה, ונבנתה במאה הרביעית לספירה. מסלול הסיור הסתיים בהגעת המשתתפים לריבועי החפירה הארכיאולוגית החינוכית של רשות העתיקות, שהיו ממוקמים באזור החוף. במוקדי החפירה השתתפו התושבים בחפירה הארכיאולוגית אותנטית תוך שימוש בכלי עבודה מתאימים, חשפו את שרידי אמת המים הנמוכה, גילו את דפנות תעלת המים - וחלקם מצאו שברי כלי חרס וזכוכיות שנזרקו כפסולת בעת העתיקה בתעלה כאשר חדלה להזרים מים לעיר.

לדברי עינת קאשי, מנהלת שלוחת מרכז ארכיאולוגי קיסריה ברשות העתיקות, "המרכז הארכיאולוגי של רשות העתיקות משקיע משאבים רבים בחיזוק מודעות התושבים לשמירה על אתרי העתיקות שבסביבתם. בסיום יום הפעילות הביעו התושבים את התפעלותם מהחוויה ומהערך המוסף שהיא טמנה בחובה. כמו כן, הם גילו עניין רב בשרידי אמות המים העתיקות. פעילויות מסוג זה מחזקות את הקשר בין הקהילה לעבר העשיר של האזור, ומסייעות בשמירתה של קיסריה לדורות הבאים".