תושבי עכו משקמים את אמת המים שבעירם

יוזמה משותפת לרשות העתיקות, עיריית עכו ומשרד השיכון

במהלך חופשת הפסח, בתאריכים 18-19/3 יתקיים במקום הפנינג חינמי לציבור הרחב

יוזמה יוצאת דופן של רשות העתיקות, עיריית עכו ומשרד השיכון נעזרת בקהילה המקומית על מנת לשקם את אמת המים העות'מאנית בעיר; כחלק מפיתוח שכונתי של משרד השיכון ועיריית עכו, הוחלט לשקם גם את מקטע האמה שבקרבת רחוב מוטה גור. הפעם, הכשירה רשות העתיקות לטובת הפרויקט משמרים חדשים: תושבי העיר עצמם.

המתנדבים - בני גילאים שונים ורקעים מגוונים, מבצעים באמה עבודות שימור, הכוללות ניקוי של האבנים העתיקות באמצעים מיוחדים וכן החלפת חומרי מליטה ישנים בחדשים. בין המשתתפים: המכינה הקדם צבאית "גל," בוגרי החוג לשימור במכללה האקדמית גליל מערבי, מרכז "מעשה עולם", החוג לידיעת הארץ בגליל מערבי, קבוצת "נתיב" נציגת ה"חוויה הישראלית", בתי הספר של העיר, ותושבי עכו נוספים.

כתמורה צנועה לתרומת זמנם של המתנדבים, מקיימים המרכז השימור הבינלאומי ע"ש העיר רומא ומרכז ארכיאולוגי גליל של רשות העתיקות פעילויות העשרה להיכרות עמוקה עם עולם השימור והארכיאולוגיה בעכו. כך, בין השאר, זכו המתנדבים לבקר במבנה המרהיב של מרכז השימור ובמעבדת רפאות חרסים של רשות העתיקות. בנוסף, הם נפגשו עם מפקחת השימור של עכו ולמדו על הדילמות והאתגרים בשימורה של העיר העתיקה.

אליעזר שטרן, ארכיאולוג מחוז גליל מערבי ברשות העתיקות, מספר כי "אמת המים, אשר נבנתה ב-1815, הובילה מים ממעיינות כברי אל עכו העות'מנית. עד היום, ניתן לראות שרידים שלה במספר מקומות בין כברי לעכו". רשות העתיקות מקווה שפרויקט זה יניע את כל הגורמים להמשיך ולשקם את כל תוואי האמה שבשטחה המוניצפלי של עכו. שטרן הדגיש את חשיבות מעורבותה של הקהילה בשימור אתרי מורשת. לדבריו, "למדנו ששותפות עם הקהילה שבשטחה מצויים האתרים הארכיאולוגים, מבטיחה את האחריות שלהם לשמירת האתר לדורות הבאים.

שמיר וויליאמס ממכינה קדם צבאית גל, אשר התנדב בפרויקט, מספר כי "במהלך ההתנדבות הבנתי שאם אני לא אשמר ואשמור על האמה, לא יהיה מי שיעשה זאת במקומי. אם לא נפעל, הדורות הבאים אפילו לא ידעו שהיה פה משהו. שמחתי לקחת חלק בהיסטוריה ולשמר אותה. קיבלתי ידע, וגיליתי שאני גם טוב בתחום, ואשמח לתרום מהידע לאנשים אחרים".