כתובת בת 1500 שנה שנמצאה ע"י ראשוני המתישבים של יסוד המעלה, ומבנה ציבורי עתיק שנחשף לפני כ-30 שנה וכוסה, הביאו את תושבי המקום לחזור לאתר ולבדוק – האם באדמה מסתתר בית כנסת עתיק?

במהלך השבועיים האחרונים התקיימה באתר פעילות קהילתית עניפה ונמרצת, בהשתתפות תלמידי בית הספר היסודי נחשוני החולה, ילדי גנים והוריהם ובהדרכת הארכיאולוג אורי ברגר. זאת, במסגרת פרויקט הצלת בתי הכנסת העתיקים בגליל ובגולן של רשות העתיקות פרויקט 'ציוני דרך' במשרד ראש הממשלה, בשיתוף עם מועצה מקומית יסוד המעלה.
לדברי ראש המועצה, אילן אור, "זוהי תגלית מרגשת מאוד עבורנו, המאפשרת גשר אל העבר האותנטי של יסוד המעלה ותושביה. זה חשוב עבורנו, לאתר את השרידים האותנטיים של ההיסטוריה במושבה, ובכללם את ההיסטוריה של העם ישראל. ריגש אותי מאוד לראות את ילדי המושבה – דור העתיד, מאתרים את הממצאים ואוספים אותם לאחר מאמצים רבים של חשיפה ושחזור. אני מבקש לברך את מנכ"ל רשות העתיקות מר ישראל חסון והארכיאולוג המחוזי מר דרור ברשד ועובדי רשות העתיקות המעורבים בפרוייקט, על היוזמה ושיתוף הפעולה בפרוייקט הערכי והחשוב, דרכו לומדים התלמידים בצורה בלתי אמצעית על ההיסטוריה של היישוב היהודי במושבה וההיסטוריה של ארץ ישראל בכלל".
לדברי ראובן פינסקי, מנהל פרויקט 'ציוני דרך' במשרד ירושלים ומורשת, "אנו רואים חשיבות רבה ברתימת האוכלוסיה האזרחית לעיסוק בשימור המורשת ובהנחלתה במקום בו הם גרים, כאן יש לנו חשיבות כפולה, גם השתתפות הקהילה וגם ממצא חשוב וייחודי".
לדברי יעל אלף מרשות העתיקות, מרכזת פרויקט הצלת בתי הכנסת בגליל, "החפירה היא חלק מתכנית רחבה של פעילויות שייערכו בבית הספר בנושאי ארכיאולוגיה, שימור ומורשת, בשיתוף הקהילה. ניכר שביסוד המעלה יש יחס מיוחד לעבר המקום; זה בא לידי ביטוי במחויבות של המועצה, שנרתמה לעניין, ובהתלהבות המדבקת של הילדים מגילוי שרידי העבר".

בשנת 1883 דיווח עיתון 'המגיד', כי בזמן שתושב יסוד המעלה, שאול מזרחי, עסק בחפירת יסודות לאחד מבתיה הראשונים של המושבה, הוא גילה אבן, שעליה כתובת ארמית המתחילה במילים: 'ידכר לטב מאן דמתיתבי'. הכתובת, אשר נשאה נוסח המקובל בכתובות מבתי כנסת ביזנטיים, הועברה לביתה של משפחת עבו מצפת, ומאז נעלמו עקבותיה. מקומו של בית הכנסת התגלה באקראי בעת הכשרת שטח לגן בשנת 1973. בחפירות ארכיאולוגיות במקום נחשף אז מבנה ציבורי עם שני טורי עמודים מקבילים מבזלת, שהזכיר מבנה של בית כנסת, ובו משולבים מתקנים לייצור סוכר מימי הביניים (מאות 13-14 לסה"נ). לדברי הארכיאולוגים, יתכן שהבניין נבנה מלכתחילה רק בימי הביניים לצורך תעשיית הסוכר, כשלצורך הבנייה נעשה שימוש בפריטים ארכיטקטוניים של בית כנסת שהובאו מאתר אחר. תעלומת 'בית הכנסת' של יסוד המעלה טרם נפתרה, אך אם זהו אכן בית כנסת, הרי שהוא הצפוני ביותר בין בתי הכנסת בגליל.
לדברי יעל אלף, "זהו אתר צנוע שמעולם לא שומר והוא סבל מהזנחה והתדרדרות במצבו הפיזי. הפריטים המרשימים ומיקומו בלב הישוב, יכולים להוות נקודת עניין תיירותית, חינוכית וקהילתית. מטרת הפרויקט, היא להעלות את בית הכנסת העתיק של יסוד המעלה על מפת בתי הכנסת העתיקים בגליל, באמצעות שימור השרידים וטיפוח האתר, הנגשת המידע והעלאת המודעות של הקהילה למורשת ההיסטורית בסביבתה".

בשבוע הבא, 28 לאוקטובר יתקיים בבית הראשונים ביסוד המעלה בשעה 19:20 ערב "עבר הווה ועתיד ביסוד המעלה". בתכנית: הרצאה של הארכיאולוג יוסי סטפנסקי בנושא "יסוד המעלה: חידושים ותגליות במורשת המקומית", ולאחריה דיון עם המשתתפים: "שומרים את העבר למען המחר" להעלאת רעיונות, רצונות והצעות לפעילות בנושאי המורשת ההיסטורית והארכיאולוגית במושבה. זאת, במטרה לבנות מסגרות בהן יוכלו תושבים לקחת חלק בשימור המורשת הייחודית של יסוד המעלה בחיי הקהילה ובנוף המושבה.