מטרת השדולה למען ארכיאולוגיה וחקר ארץ ישראל בכנסת, לסייע בידי כל העוסקים במלאכה לקידום המדע והמחקר הארכיאולוגי, ההיסטורי והאנתרופולוגי ולסייע בידי רשות העתיקות להוציא לפועל את המוטל עליה מכוח החוק.
השדולה פועלת מתוך תפיסת עולם שהאתרים הארכיאולוגיים והממצאים הם מורשת התרבות החומרית של ארץ ישראל. כל אתר וממצא מייצגים פרט בפסיפס ההיסטורי של הארץ וכולם ביחד משרטטים את תולדות עם ישראל ואת סיפורם של בני האדם, העמים והממלכות הרבים, שחיו כאן. אין זה מפתיע, שמדינת ישראל היא הצפופה ביותר באתרי עתיקות בעולם. מספר אתרי העתיקות מוגבל ואינו מתחדש, שלא כמו הצומח והחי וכל פגיעה בהם יש בה משום נזק בלתי הפיך, ההורס לעד חלק ממורשתה של ארצנו ועל כן אנו מחויבים להגן ולשמר את נופי ארצנו ועתיקותיה ועל זה אמונה רשות העתיקות המאופיינת במסירות אין קץ, אהבת המקצוע ורצון עז לשפר, לקדם ולחשוף- החל ממנהליה וכלה בעובדיה בשטח.
לשם כך קמה שדולת הארכיאולוגיה בכנסת – על מנת לסייע, להגן, לדחוף, לעודד ובמידת האפשר לחוקק למען המטרה שחברי השדולה, במשך שנות עבודתם, מקדישים לה מירב ומיטב מאמצים ומסירות.

השדולה פועלת משנת 1996 והיו לה הישגים לא מעטים שעוגנו בתיקון החוק העתיקות כגון החמרת העונשים על שודדי עתיקות וצומצם הסחר בעתיקות . משנת 2007 יו"ר השדולה הוא ח"כ אורי אריאל, אשר פועל בכל מרצו לקידום ענייני הארכאולוגיה בכנסת.