Israel Antiquities Authority
נגישות

דברי הנשיא בכינוס חוג הנשיא לארכיאולוגיה בתאריך 24


ראשית, ברצוני להודות לרשות העתיקות ולציבור הארכיאולוגים שהגיעו לכאן להעשיר אותי ואני מקווה שדרכי מעשירים את כל החובבים, המתעניינים והסקרנים. לנושא תפקיד הנשיא רגעים עצובים, אך גם רגעים שמחים כמו מפגשים אלה שבהם מציגים הארכיאולוגים חידושים וממצאים אחרונים מחפירות ארכיאולוגיות. שנית, אני מבקש לשבח את חברת חוצה ישראל שממלאה שליחות לאומית ממלכתית ראשונה במעלה. אם תצטיינו בתפקיד הזה, יהודה, יכול להיות שנעלה הצעה שתרחיב את תחום האחריות שלכם לחוצה ישראל, אם זה יביא תועלת וברכה. אבל אולי כדאי שתיתנו את דעתכם, יהודה כהן. אני מבין שלקחתם על עצמכם את המשימה של שימור וקראתם לזה חפירות הצלה. חשוב שאזרחי ישראל יהנו מממצאים אלה. תשקלו אולי לקחת את אחד האתרים שבו הרחבתם והעמקתם בחפירות, לחשוף אותו בפני הציבור ולהתאים אותו לביקור של אזרחי ישראל. אני חושב שכדאי שאזרחי ישראל יהנו מממצאים אלה.

נשיא המדינה וריעייתו
נשיא המדינה וריעייתו

יש לי ויכוח עם רשות העתיקות, לא רוצה לומר ויכוח, שהרי זהו גוף ממלכתי חשוב, אבל אני רואה בארכיאולוגים אגואיסטים – הם נהנים מהממצאים אחרי חשיפתם, ממהרים לכסותם, או ממהרים להעבירם לאיזה שהוא מחסן של רשות העתיקות. מפעל אדיר ופרק בעברה המפואר של ארץ ישראל, נשאר כך סתום, בלתי ידוע ובלתי מוכר לאנושות, לאזרחי ישראל בפרט ולדורות הבאים. אני חושב שעושים פה טעות, צריך לחפש דרך. אמר פה ראש העיר בית שאן שיש פחות התעניינות. אין שום הצדקה, בסך הכל מדובר באחד הנכסים האדירים שיש למדינת ישראל. אנחנו ממשיכים לחשוף את העבר המפואר של ארץ ישראל, על כך מעידים הממצאים הארכיאולוגיים. אני חושב שצריך לחפש דרך כדי לחבב את הארכיאולוגיה  על כל אזרחי ישראל ובמיוחד על הדור הצעיר. יש לנו פה עושר אדיר, אולי אין עוד מדינה בעולם שיכולה להתחרות בעושר האדיר הזה. יחסית לגודל השטח של המדינה, בכל מקום שחופרים מוצאים ממצא ארכיאולוגי, וחבל שממצאים אלה יכוסו לצורך שימור או  יועברו למחסנים ויישארו שם לשמירה.  אני חושב שיש בהחלט הצדקה לשמור על ממצאים נדירים. אם המוזאונים לא יכולים להכיל את כל הממצאים הנדירים, בוודאי צריך לבנות עוד מוזאונים. אבל עד שיבנו מוזאונים נוספים אולי אפשר לתת לציבור ליהנות מן הממצאים. מדובר בעשרות אלפי ממצאים ששוכבים במחסנים או נמצאים מתחת לפני האדמה, מכוסים לאחר שנחשפו. אני מעריך שחלק גדול מן הממצאים נדירים ואינם מיוחדים ויש אלפים רבים של ממצאים דומים. תוציאו את זה לציבור למכירה חופשית, תאפשרו לציבור להחזיק בממצאים. אני מבין שעכשיו קוממתי פה את הארכיאולוגים. תאפשרו לציבור ליהנות, להתרפק על העבר המפואר של ארץ ישראל, ממילא יש אלפי פריטים של אותם נרות, כדים, אלפים רבים. מדוע שאזרח ישראלי  לא יתגאה ויתקשט בממצא ארכיאולוגי מלפני 1000, 2000 או 3000 שנה, במקום לשים בר משקאות בסלון הבית.  ממילא יש אלפים של ממצאים דומים ששוכבים במחסנים של רשות העתיקות. במקום לבנות מחסנים ולהחזיק אותם, תהפכו את המחסנים למוזאונים. את בתי הספר תהפכו למוזאונים לארכיאולוגיה. אפשר להמשיך לאסור על סחר בעתיקות שבאות משוד, אפשר להמשיך לאסור סחר בעתיקות נדירות יוצאות דופן, אבל למה לא להוציא עתיקות נדירות שלא הגיעו משוד לשוק החופשי? אני מאמין שזה יגביר את האהבה לארכיאולוגיה ויקשור אותנו חזק יותר לעבר המפואר שלנו.

התחלתי עם יהודה כהן, אני חושב שאם תצליחו לפתוח את האתרים לציבור ולשחזר את היישוב היהודי, תמשכו קהל גדול. בעתיקות בית שאן העמודים שוכבים על הרצפה ואני יודע שיש ויכוח קונספטואלי בין הארכיאולוגים אם נכון לשחזר - לשקם ולהרים. תבקרו בעיר גרש שמושכת מיליונים רבים של תיירים, שם שחזרו את העיר העתיקה והמחישו טוב יותר את העבר המפואר שלה. אני חושב שנכון יהיה לעשות זאת גם אצלנו.

אני מבקש להתייחס לנקודה נוספת: קראתי בזמן האחרון באמצעי התקשורת, שממצאים ארכיאולוגים מטילים ספק אם העובדות בספר התנ"ך נכונות. רבותיי, יכול להיות שאני שוב דורך על יבלות אבל עם כל הכבוד זו יומרה גדולה מדיי שמישהו לוקח על עצמו. אני לא מדבר כרגע על הצד הדתי האמונתי זה נושא שאף אחד לא יכול לגעת בו. הוא שמור, מי שמאמין, מאמין. אני מדבר עכשיו מבחינה מדעית - לקחת מסמך שנכתב לפני אלפי שנים, שלם גם מקודש אבל שלם מבחינה מדעית והיסטורית ולהשוות אותו לממצא שנחשף בשנים האחרונות. אחרי רעידות אדמה, אחרי שרפות, למצוא חלקים של ממצאים ולהשוות את הממצא העכשווי המרוסק, החלקי, הלא שלם עם ממצא מדעי שנמצא כבר אלפי שנים בידנו. אני לא חושב שיש בכך יומרה גדולה מדיי עם כל ההערכה והכבוד. הממצאים הארכיאולוגים יכולים במקרה הטוב אולי להאיר את הכתוב בספר התנ"ך מזווית נוספת, אבל לא יכולים לשלול כי אין בכוחם לשלול. ולא מהבחינה הדתית. אני מדבר מהבחינה המדעית, לא יכולים לשלול את שכתוב בספר התנ"ך שקיים אלפי שנים לכל הדעות. הממצאים הארכיאולוגים חיוניים מאוד כדי לבסס ולחזק ואני רואה באיזו הערצה אתם מדברים על ספרו של יוספוס פלביוס. לתת חשיבות מדעית לספר שנכתב לפני 2000 שנה על ידי יוספוס פלביוס ובאותה נשימה לערער את הערך ההיסטורי המדעי, את מה שכתוב בספר התנ"ך, יש בכך לפי דעתי הליכה מרחיקת לכת. בדיונים שקיים אהוד ברק עם יאסר ערפת, וקלינטון בקמפ דייוויד כשהיה ראש ממשלה, בנובמבר 2000, אמר יאסר ערפת - אין לכם שום הוכחה שהיו שני בתי מקדש על הר הבית. וקלינטון אומר לו - אתה שומע מה שאתה אומר, ייתכן שבהר הבית לא היו. הארכיאולוגים שרוצים הוכחה מדעית עלולים בלי כוונה לחזק את הגישה שעדיין שנויה במחלוקת. אני לא חושב שיש מישהו שיש לו איזשהו כלי מדעי לשלול את קיומם של שני בתי מקדש על הר הבית. כשהתברר לאחרונה שאותה כתובת 'יהואש'  מזויפת, הארכיאולוגיה צהלה. אם הכתובת הזו נכונה יש לנו סוף סוף הוכחה שבית המקדש היה קיים. עם כל הכבוד לכתובת 'יהואש' ודומותיה ואם יהיו עוד כאלה בעתיד, הם לא יכולים לערער את העובדה ההיסטורית המבוססת ששני בתי המקדש התקיימו על הר הבית. אני בטוח שעוד יימצאו גם הוכחות ארכיאולוגיות לכך. אבל ספר התנ"ך ודאי מהוה את הבסיס להשקפה זו, לאמונה זו וגם אם לא יימצא ביסוס ארכיאולוגי, ודאי אין לשלול את מה שכתוב בספר התנ"ך.

אני מודה לארכיאולוגים שסקרו פה את הממצאים והעשירו אותי ואת כל השומעים. אני ממש מאושר מהנכונות וההסכמה שלכם לחשוף את תגליותיכם מפעם לפעם כאן בבית הנשיא.


מאמרים נוספים ...