Israel Antiquities Authority
נגישות

פולחני ניסה-סקיתופוליס

גבי מזור

החפירות האינטנסיביות שהתנהלו בשנים האחרונות בבית שאן שבמהלכן נחשף המרכז העירוני של העיר מן התקופות הרומית–הביזנטית, העלו עדויות רבות נוספות המרחיבות ומעמיקות את הידוע לנו על פולחני העיר. במחקר הנומיסמטי מקובל לראות בתיאורים המופיעים על מטבעות הערים מן התקופה הרומית האימפריאלית עדות נאמנה לאדריכלות העיר ופולחניה ומקור מידע רב ערך ללימוד נושאים אלה. במטבעות העיר ניסה-סקיתופוליס מופיעות שתי קבוצות אלים: זאוס, דיוניסוס וטיכה-ניסה בקבוצה הראשונה ודמטר ובתה קורה-פרספונה בקבוצה השנייה. מקורם של שני הראשונים הוא כנראה בפולחני העיר מן התקופה ההלניסטית שבמהלכה נוסדה העיר. שלושת האלים מן הקבוצה הראשונה מופיעים כקבוצה מגובשת במחצית השנייה של המאה הב' לסה"נ בתיאור הסיפור המיתולוגי על לידת דיוניסוס, פטרון העיר, וניסה אומנתו. האלות מן הקבוצה השנייה, דמטר וקורה-פרספונה הן אלות הדגן והפוריות שהאמהות הייתה למרכיב מרכזי בדמותן.
זאוס
זאוס מופיע בתיאורים כאל הראשי של הפנתאון וכאביו של דיוניסוס. בכתובות הוא מופיע לראשונה במחצית השנייה של המאה הב' לפסה"נ. פולחן זאוס האולימפי היה פולחנו של המלך הסלבקי אנטיוכוס הד' אפיפנס שכנראה ייסד את העיר כפוליס הלניסטית. הוא סימל את האחדות הסלבקית והמלך היה התגלמות האל עליי אדמות. הופעת האל באמנות מיוצגת בבסיס פסל הנושא דמות נשר שאף כי חלקיו העיקריים טרם נמצאו, נראה כי תיאר את דמותו של האל.
דיוניסוס
 תיאורי דמויותיו הרבות מופיעים על מגוון עשיר מאוד של מטבעות, כ-50% ממטבעות העיר. פולחנו נזכר בכמה כתובות, הקדומה שבהן היא מן המאה הא' לסה"נ. באמנות מופיעה דמות האל על כותרת קורינתית, על אפריזי התאטרון, על אדן מעוטר ועל מזבח המעוטר גם בסמלים הקשורים לפולחנו. חפירות משלחת רשות העתיקות חשפו מתחם מקדשים ובו שני מכלולים נפרדים. אנו מציעים לזהות את המערבי שבהם עם מקדשו של דיוניסוס.
טיכה-ניסה
טיכה-ניסה מופיעה בשמה של העיר, ובמטבעות העיר נקשרת הופעתה בתיאור לידתו והנקתו של דיוניסוס. טיכה, אלת המזל, הייתה גם אלת העיר ופטרוניתה וגילמה את רווחת העיר ושגשוגה. טיכה של ניסה-סקיתופוליס התאחדה עם ניסה, האומנת של דיוניסוס ונקראה על שם המקום בו גידלו הנימפות את האל. באמנות היא מופיעה בפסל שיש מן התאטרון הרומי ובמדליון פסיפס מראשית המאה הו' לסה"נ. היא עטורה בכתר המתאר את חומת העיר ונושאת בידה קרן שפע. לפולחנה היה ללא ספק מקום מרכזי בחיי העיר בהיותה אחת משלישיית האלים הקשורה בלידת דיוניסוס.
דמטר וקורה-פרספונה.
דמטר וקורה-פרספונה. מקדשן של שתי אלות אלה נמצא בפינת התאטרון וזוהה על פי כתובות שנחקקו על מזבחות הקדשה המציינים שת שמותיהן לצד עונות השנה. אופי הממצאים מן המקדש מצביע בבירור כי נהג בו בעיקר פולחנן של נשים.
 
פולחן הקיסר.
פולחן הקיסר. כמו בערי הפרובינקיות של צפון-אפריקה, אסיה הקטנה והמזרח, נהג בניסה-סקיתופוליס פולחן הקיסר. מתחם פורום/בזיליקה מן המחצית הראשונה של המאה הב' נחפר ובו כמה מבנים מפוארים ששימשו לפולחן. כתובות שנמצאו במתחם מקדשי התאטרון מעידות כי הדריאנוס ביקר בעיר בשנת 130 לסה"נ. כתובת נוספת על אדן של פסל מעידה אולי כי גם הקיסר מרקוס אורליוס ביקר בעיר. פסלו של קיסר לבוש שריון נמצא בחפירות משלחת האוניברסיטה העברית. מבנה מרכזי שנחשף בעיר הוא מזבח לפולחן הקיסר. שני מזבחות נוספים מגדירים את דיוניסוס ואת זאוס ודיוניסוס כמייסדי העיר. המזבחות מתוארכים למאה הב' לסה"נ, תקופה שבה השתרש פולחן עירוני חדש של האלים המייסדים. פולחן זה נקשר לפולחן הקיסר והיה אחד הפולחנים המרכזיים של סקיתופוליס לצד פולחן האלים.

מאמרים נוספים ...