Israel Antiquities Authority
נגישות

דבר נשיא המדינה


הארכיאולוג יחיאל זלינגר מציג בפני נשיא המדינה ורעייתו חפצים מחפירותיו
הארכיאולוג יחיאל זלינגר מציג בפני נשיא המדינה ורעייתו חפצים מחפירותיו

שוקה דורפמן, מנהל רשות העתיקות, אמיר דרורי מנהל רשות העתיקות לשעבר, הרוח החיה מאחורי המבצע ההיסטורי הזה, פרופ' עמנואל טוב, מכובדיי.

כאשר אמר לי שוקה דורפמן, על דעתו של פרופ' עמנואל טוב, שזהו רגע היסטורי ולאחר מכן השלימו החוקרים ואמרו שזהו הגילוי החשוב ביותר במאה הכ' הרי שהדבר מטיל על כולנו אחריות רבה לכל מה שמתחולל סביב המגילות. ככלות הכל מדובר באחת התקופות הדרמטיות ביותר בתולדות האנושות ובתולדות העם היהודי. אנחנו נמצאים בעיצומה של תקופה חשובה ודרמטית בהיסטוריה היהודית, ועדיין אין לנו פרספקטיבה נאותה כדי לבחון את כל המשמעויות וההשלכות העצומות של האירועים שהתרחשו בדורות האחרונים בחיי העם היהודי. אבל, בלי שום ספק, התקופה שבה נכתבו ואוחסנו המגילות הללו היתה תקופה דרמטית ביותר. עם ישראל היה נתון בעיצומה של סערה גדולה שהגיעה לשיא עוצמתה באובדן העצמאות, בחורבן בית המקדש ובהגלייה לאלפיים שנה. אנחנו עדיין בוחנים, לומדים ותוהים מה באמת התרחש באותה תקופה הרת-גורל, תקופה שחוללה טלטלה עזה במי שחי בה, ונדמה לי שהסערות הגדולות שפקדו את העם היהודי באותה תקופה עדיין משפיעות על חיינו גם בימינו אלה; לא רק בחיי העם היהודי, אלא גם בתולדות האנושות. לא רק אובדן העצמאות של העם היהודי באותה עת, אלא גם ראשיתה של הנצרות, קשורה לתולדות העם היהודי, וגם היא ממשיכה מאז להיות מוקד דרמטי בהתרחשויות ההיסטוריות באירועים בחיי האנושות.

לכן, אותה תקופה שבה אחסנו את המגילות הללו מעוררת בוודאי עניין רב בעולם כולו. אף שהיו לשונות רעות שניסו לייחס לנו אילו שהן כוונות זדון, עצם הפרסום והשלמת המפעל ההיסטורי הזה, בוודאי יהיה מענה הולם לכל המקטרגים. אין כמעט אדם בעשור האחרון, ובחמישים השנים האחרונות כמעט שני דורות שלא שמע על המגילות. לא כל אחד ידע בדיוק מה כתוב במגילות ומהן טומנות בתוכן, אבל הדבר בוודאי עורר עניין. נדמה שגם בקרב אזרחי ישראל, בקרב בני העם היהודי וגם בני המין האנושי כולם גילו עניין רב מאוד, ולא במקרה. אני חוזר ומציין שזהו הגילוי החשוב ביותר במאה הכ', וכל מי שהגיע למדינת ישראל מבקר בהיכל הספר כדי לראות לפחות את המגילות.

אני משבח את אמיר דרורי, עמנואל טוב, שוקה דורפמן ואת צוות המומחים למקרא וארכיאולוגיה, והמומחים הנוספים, על שהצליחו להביא לידי סיום המחקר. על המפעל ההיסטורי החשוב הזה ודאי עוד ידובר רבות, וידובר עוד רבות אחרי שהחוקרים ישקדו על מה שמתפרסם היום בסיום אותו מפעל גדול.

פרטי התקופה הסוערת שהיתה בחיי העם היהודי בתחילת הספירה, או סמוך לה, הם בחלקם עדיין חסויים ולא ידועים. אני מקווה שבעקבות המחקרים ישפך אור על מה שהתרחש בסוף ימי הבית השני. הגילוי הזה חשוב לנו כדי להבין את התגבשות הנצרות והיהדות, את המאבקים הפוליטיים והמדיניים, את הכיתות השונות והבדלנות האיומה, שהובילו בסופו של דבר להצלחת הרומאים ולחורבן בית המקדש. כל אלה יכולים בוודאי להיחשף בעקבות המחקרים שיבואו בעקבות הפרסום. כתבי הקודש היהודים הם חלק חשוב והם אינם נוגעים לעניין חורבן הבית השני, אבל חשיבותם רבה לתולדות העם היהודי.

אני משבח גם את ההחלטיות להמשיך לפעול כדי לשמר את כתבי היד. אם הצליחו כתבי היד להישמר אלפיים שנה, ודאי היו סיבות לכך, וסיבות נוספות צריכות להבטיח שכתבי היד הללו ישמרו גם בדורות הבאים, מעבר לאלפיים השנים הבאות.

אני בטוח שהדברים נעשו ביד אמונה, מקצועית ואחראית. אני רוצה לחזק את כולכם במאמץ האדיר הזה. אני רוצה לברך את רשות העתיקות על האינטנסיביות, על הרגישות והאחריות ההיסטורית שנטלה על עצמה בעצם פרסום המגילות. אני יודע שזה לא היה קל וכרוך בהרבה לחצים, גם מדיניים ולא רוצה לומר פוליטיים. קשיים כלכליים, ובוודאי לחצים נפשיים, ליוו מן הסתם את המפעל האדיר הזה. ברגע היסטורי זה אני רוצה להודות לכם, לשבח אתכם ולקוות שנדע שנים טובות יותר. מה שהתרחש פה באזורנו לפני אלפיים שנה משפיע על חיינו גם בתקופה זו; לא רק בחיי העם היהודי, אלא גם בתולדות האנושות כולה.    


מאמרים נוספים ...