Israel Antiquities Authority
נגישות

פסיפס הציפורים ושולחן הזהב - חפירות קיסריה (19 ספטמבר 2005)


פסיפס הציפורים
פסיפס הציפורים
בחפירות רשות העתיקות שנערכו במימון החברה לפיתוח קיסריה, באתר הארכיאולוגי המצוי בפאתי שכונה 2 הותיקה בקיסריה, נחשף "שטיח" פסיפס מלבני גדול (14.5X16 מ') – שהיה מכוסה בדיונת חול במהלך  50 השנים האחרונות -  וקטעים של רצפות פסיפס נוספות. החברה לפיתוח קיסריה השקיעה בחשיפת האתר, החפירות, והכשרתו לקהל מבקרים סך של  600 אלף שקלים.
רשות העתיקות והחברה לפיתוח קיסריה חנכו הבוקר את האתר והוא פתוח כעת לביקור הקהל הרחב - ללא תשלום. המבקרים אשר יגיעו למקום יסיירו בשרידיו של ארמון ביזאנטי מפואר (המאה ה-6 לספירה) שכלל אולם, קומה שנייה על עמודים וחצר יוקרתית המרוצפת בפסיפס צבעוני מרהיב. הפסיפס המרכזי - המעוטר במסגרת עם עצי פרי ובעלי חיים (אריה, נמר, דב, חזיר בר, יעל, כלב, פיל, צבי ושור) התוחמת 120 מדליונים עגולים שבכל אחד מהם ציפור – זכה לכינוי "פסיפס הציפורים".
לדעת ד"ר ספי פורת, מנהל החפירות מטעם רשות העתיקות, מדובר בארמון של אחד מהאישים החשובים ביותר בקיסריה העיר, ואולי בפרובינקיה פלסטינה פרימה', כעין גירסה מקומית-פרובינציאלית של הארמון מהתקופה הרומית המאוחרת שהתגלה בפיאצה ארמרינה שבסיציליה. עפ"י עדויות מהחפירה מסתבר שהמבנה נהרס בשריפה, בה קרסו הקורות שנשאו את הגג ואת רצפות הפסיפס של הקומה העליונה.
חלקים מ שולחן הזהב
חלקים מ שולחן הזהב
במהלך החפירות נחשף ממצא מיוחד ויחידאי - ציפוי של לוח שולחן שצורתו סיגמה והוא מעשה תשבץ של זכוכית וזהב. לוחיות הזכוכית הן בצורות שונות: ריבועים (כ-4X4 ס"מ), מלבנים (כ-4X1.5 ס"מ) ומשולשים ישרי זווית היוצרים דגם חוזר. לוחיות עשויות בטכניקה של 'זכוכית זהב' – לוח זכוכית בעובי של כ-3 מ"מ עליה שכבה דקיקה של זהב ולמעלה שכבת זכוכית שקופה בעובי של כ-1 מ"מ. בכל אחת מהלוחיות הרבועות הוטבע פרח או צלב, לאחר שמעשה יצירת לוח 'זכוכית הזהב' הושלם. חלק מהלוחיות של השוליים נעשה בטכניקת 'זכוכית זהב' ואחרות נעשו מזכוכית ירקרקה בה שולבו כתמים בצבעים שונים כעין שיש צבעוני. לוחיות השוליים משתי הטכניקות הונחו לסירוגין כך שנוצר דגם צבעוני מרהיב. ד"ר פורת מסר כי "למיטב ידיעתנו לא מוכר בעולם ציפוי לשולחן שנעשה בטכניקה כזאת ונחשף בצורה מסודרת בחפירות ארכיאולוגיות של מבנה משלהי התקופה הביזאנטית".

מאמרים נוספים ...
להודעות