צילום:    Golan Productions, באדיבות רשות העתיקות

 200 תלמידי כיתות י' מתיכון עמל דבוריה חושפים בימים אלה, יחד עם רשות העתיקות, שרידי מבנה גדול, שנראה כי שימש כבית חווה בתקופה הביזנטית (המאה ה-6 לספירה). החפירה מנוהלת על ידי ד"ר יפתח שלו וצוות ארכיאולוגים של רשות העתיקות, בשטח בו מתוכננת שכונה חדשה בבית שאן, ביוזמת משרד הבינוי והשיכון. בשבועות האחרונים חפרו קבוצות תלמידים משכבת י', למשך שלושה ימי עבודה בכל פעם, לצד הפועלים בחפירה. במשך השנה, נחשפים תלמידי עמל דבוריה לעולם הארכיאולוגיה תוך השתתפות בחפירות רשות העתיקות. התלמידים מתלווים לכול תהליך החפירה- מהשימוש בכלי העבודה של הארכיאולוג, דרך תיארוך השרידים והחפצים שמתגלים, ועד לפרסום הממצאים. בכיתות, חווים התלמידים את המורשת הארכיאולוגית שבכפרם, הם מקימים תצוגה ארכאולוגית בבית הספר ומשתתפים בפרויקט "אימוץ אתר" של חאן תוג'אר מן התקופה הממלוכית.

לדברי ד"ר יפתח שלו, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "החווה מהתקופה הביזנטית המאוחרת, שאת שרידיה חשפנו ביחד עם התלמידים, ישבה בשטח החקלאי מדרום לעיר המשגשגת בית שאן, או בשמה אז – סקיתופוליס. בית חווה נוסף ובית כנסת שומרוני מתקופה זו נחשפו בעבר בחפירות שערכה רשות העתיקות בסמוך לאתר הזה, ויתכן שלפנינו עדות נוספת להתיישבות השומרונית בעורף החקלאי של בית שאן. ידוע שבית שאן שימשה בתקופה זו מרכז שומרוני חשוב, תחת הנהגתו של בבא רבה, מנהיג העדה השומרונית". לדברי מר פריד יוסף, מנהל תיכון עמל דבוריה, "השתתפות התלמידים בפרויקט שחושף את שרידי העבר חשובה כדי לקשור את הנוער להיסטוריה וכן כחלק מחינוך לעבודת כפיים. ביחס לימינו אנו, התלמידים לומדים לחיות ביחד עם בני העמים והתרבויות השונות החיים היום בארץ וע"י כך לקבל את האחר".

לדברי ד"ר שאוקי ספורי, רכז חינוך החברתי ורכז המדעים של תיכון עמל דבוריה, "ההשתתפות בחפירה הארכיאולוגית תורמת רבות לתלמידים. היא מחזקת את תחושת השייכות של התלמידים לאדמה ולהיסטוריה, וחושפת אותם לעמים האחרים שחיו כאן. מעבר לכך, התלמידים מפנימים את החשיבות והצורך ללמוד ולדבר את השפה העברית". שאוקי מוסיף כי "בדבורייה יש התלהבות מהפעילות הארכיאולוגית ואנו מעוניינים להרחיבה. אני ממליץ לבתי ספר אחרים להצטרף".

לדברי עומר זידאן, ארכיאולוג מפקח גליל תחתון ברשות העתיקות, "חשוב לי לחבר את תלמידי התיכונים הערבים למורשת ולארכיאולוגיה בארץ. אנחנו נהנים מהשמחה ומהמרץ שמביאים אתם התלמידים אל החפירה הארכיאולוגית. הם מגלים סקרנות, מתעניינים בממצאים, ודרך העבודה והלימוד בשטח, מתחברים לעבר".

לדברי שלמה פייבלוביץ, מנהל מחוז גליל במשרד השיכון, "במסגרת עבודות להכנת פיתוח שכונה חדשה בבית שאן של למעלה מ- 200 יחידות דיור, התגלה בשיתוף עם רשות העתיקות כי באזור יש ממצאים ארכיאולוגים. אנו שמחים על כך כי פרויקט בנייה לרווחת הציבור, משמש גם כפרויקט חינוכי ובחפירות משתתפים תלמידים צעירים".