ארכיאולוג מרחב ירושלים ד"ר יובל ברוך וארכיאולוג מחוז ירושלים עמית ראם, מציגים את הממצאים העתיקים בפני ראש העיר ניר ברקת. צילום: ששון תירם, באדיבות חברת מוריה

 

תצוגת ממצאים עתיקים מעברה של העשיר של ירושלים נחנכה אתמול (ד') במשרדי חברת מוריה – החברה לפיתוח ירושלים, במעמד ראש העיר, ניר ברקת, ארכיאולוג מרחב ירושלים, ד"ר יובל ברוך, מנכ"ל חברת מוריה דורון נויוירט, ראש ענף תצוגות ברשות עתיקות, ד"ר אורית שמיר, ועובדי רשות העתיקות וחברת מוריה.

עברה של ירושלים צפון באדמתה – שכבה מעל שכבה של תקופות חיים, והוא משקף את ציר ההיסטוריה של האנושות. בשנים האחרונות פועלות רשות העתיקות ומוריה -החברה לפיתוח ירושלים, יחד, לפיתוח העיר, תוך שמירה על המורשת התרבותית הבנויה.

לדברי עדנה אייש, אוצרת התצוגה מטעם רשות העתיקות, "התצוגה החדשה מציגה מגון ממצאים מחפירות ארכיאולוגיות שניהלה רשות העתיקות בכל רחבי העיר, ואשר מימנה חברת מוריה. ממצאים אלה משקפים פרקים בהיסטוריה של ירושלים, והם נוגעים בחיי היומיום של תושביה הקדומים: מים, מזון, בנייה, טוהרה וניקיון, דת ואמונה".

כך, לדוגמא, מוצגים לציבור לראשונה נרות שמן למאור ששאריות הפיח עדין ניכרים בהם, ופריטי כלי אבן בשלבים שונים של הכנה. ממצאים אלה נחשפו במערה ייחודית שחפרה רשות העתיקות במהלך עבודות פיתוח של חברת מוריה בהר הצופים, ונראה כי הם שייכים לסדנת עבודה שפעלה במערה. על כך העידו גם כלי עבודה וחריתה שנמצאו במקום. הממצאים המרתקים מהווים עדות מוחשית לקיומה של אוכלוסייה יהודית בירושלים והסביבה לפני אלפיים שנה, ולשמירה על כללי הטהרה שהיו נהוגים בתקופת בית שני.


עוד בתצוגה, רעפים עם סמל הלגיון העשירי – אחד הלגיונות שלקח חלק בכיבוש ירושלים והביא לחורבן בית המקדש השני. רעפים אלה, התגלו במהלך חפירות של רשות העתיקות בבניני האומה. בחפירה התגלו גם כבשנים של הלגיון העשירי. כן מציגה התצוגה חלקים מתוך בית מרחץ מהתקופה הרומית; בבית המרחץ ובסביבתו נעשו גם טיפולים קוסמטיים וטיפולים לטיפוח הגוף. עם זאת, נהגו להגיע לבית המרחץ לא רק לרחצה ולעידון הגוף, אלא גם לבילוי חברתי שעשוי היה להימשך שעות ארוכות
.

כן ניתן לראות בתצוגה ממצאים מפסגת זאב, כביש מס' 1 וכביש בגין דרום.

 

אפשר לבקר בתצוגה בתיאום מראש, בשעות הפעילות של משרדי החברה - 16:00-8:00 בטלפון 02-6297615 כתובת: כיכר ספרא, בנין 2.