קטע של אמת מים בת 200 שנה, שהוליכה מים מתוקים לעיר עכו, נחשף החודש בקיבוץ שמרת. התעלה המטוייחת והמכוסה לוחות אבן, התגלתה בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות יחד עם חניכי מכינת נירים, במסגרת הרחבת "בית הזית", הבית הסיעודי בקיבוץ שמרת.

לדברי יובל גור, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "בחפירה נחשף קטע קצר מאמת המים הארוכה שהובילה מי שתיה ממעיינות כברי עד לעכו - מרחק של כ-14 ק"מ. האמה נבנתה בתחילת המאה ה-19 ע"י מושל עכו, סולימאן פאשה, כתחליף לאמת מים הקודמת שעמדה במקום ונהרסה ב-1799 ע"י חיילי נפוליאון, במסגרת נסיונותיהם להכניע את העיר עכו". לדברי גור, "לאורך רוב התואי, היתה האמה בנויה על הקרקע או חצובה בסלע, אבל על מנת לחצות את שלושת הנחלים שבדרך, היא עברה על גשרים גבוהים, אשר שניים מהם ניתן לראות עד היום  - מעל נחל יסף שליד קיבוץ לוחמי הגטאות, ומעל נחל בית העמק בישוב מזרעה. האמה הייתה בשימוש עד מלחמת העצמאות ב-1948, ויצאה מכלל שימוש כשלוחמי ההגנה פוצצו קטע ממנה ליד מזרעה – גם כאן, על מנת לנתק את אספקת המים לעיר עכו".

 

במסגרת מדיניותה של רשות העתיקות לשילוב הקהילה בחשיפת העבר, השתתפו בחפירה חניכי  מכינת נירים, שהביעו סקרנות ועניין בממצאים בני מאות השנים. חברי קיבוץ שמרת ופורום מדריכי הטיולים בגליל מערבי סיירו בחפירה, וגם ילדי גן "גפן" מהקיבוץ ביקרו בה. 

כעת, נבדקת האפשרות לשלב את האמה בתכנית הפיתוח שסביב הבית הסיעודי.