Israel Antiquities Authority
נגישות

ישן מתחת למים: אהלו II לאחר שבע עונות חפירה

דני נדל , מכון זינמן לארכיאולוגיה, אוניברסיטת חיפה

אתר אהלו II (חוף הכנרת) נחפר בשנים 1991-1989 ו- 2001-1998. באתר נתגלו שרידי מחנה ציידים-לקטים-דייגים בן כ- 23,000 שנה (מכוייל, על פי 33 תאריכי פחמן14-). במחנה התגלו שרידי שש סוכות, הקדומות ביותר מסוגן בעולם. כמו כן התגלו קבר אדם, ריכוזי מדורות ומתקנים נוספים. שטח האתר גדול משני  דונם, והוא כולל שרידים המשויכים למספר מחזורי הרבדה.
 ההשתמרות באתר גבוהה באיכותה, ובמיוחד בולטים הממצאים האורגניים אשר לא נרקבו או התפוררו במהלך הדורות. אלה כוללים כמויות גדולות מאד של שרידי צומח, שעד כה זוהו עשרות-אלפי זרעים ופירות של מגוון מינים רחב. כמו כן נמצאו מאות-אלפי עצמות של דגים, וכמויות גדולות של עצמות בעלי חיים, מיונקים כגון צבי ויחמור ועד ציפורי מים ועופות דורסים.
מכלול הצור עשיר מאד, ועדויות לסיתות והכנת להבונים ומיקרוליתים התגלו בתוך הסוכות וביניהן. מגוון הכלים כולל טיפוסים אופייניים לפליאולית העליון מצד אחד, ולאפיפליאולית מצד שני. בין כלי האבן ישנן קערות ומקבות, אך בעיקר בולטים החלוקים בעלי זוג שקערוריות נגדיות, אשר ככלל הנראה שימשו כמשקולות לרשתות דיג.
 עשרות רבות של כלי עצם נמצאו ברחבי האתר, כאשר רובם שייכים לטיפוס החוד הפשוט העשוי מעצם רגל של צבי. כמו כן נמצאו מאות חרוזי דנטאליום אשר הובאו מחוף הים התיכון ואולי אף מים סוף.
 הממצאים מעידים על מחנה המיושב במשך כל השנה על ידי קבוצה קטנה. התושבים עסקו בדייג, צייד ולקט, ואף קיימו קשרים עם אזורים אחרים. השרידים מעידים כי בסביבה היו חברות צומח אשר ברובן דומות לחברות המוכרות כיום בעמק הירדן, וזאת בשיא הקר ביותר של תקופת הקרח האחרונה.

מאמרים נוספים ...