ארד אל-סמרה נמצא כ - 500 מ' מזרחית לקיבוץ יסעור וכ - 10 מ' מדרום לכביש שמחבר בין עכו לכרמיאל.  האתר שוכן בשולי שטח חקלאי חרוש, בקצה הצפוני של עמק עכו, למרגלות גבעות שפרעם שבגליל המערבי וממזרח לאתר הארכיאולוגי תל בירה השוכן בקרבת קיבוץ יסעור.

החפירות באתר העלו עדויות ארכיאולוגיות מתקופות שונות. הממצא העיקרי מהתקופה הניאוליתית היה רצפות טיח עם יסודות של קירות עשויים אבן, וכמות קטנה של ממצא קטן בעיקר פסולת תעשיית צור ולהבי מגל. מהתקופה הכלקוליתית נמצא בסיס של קיר שאורכו 12 מ' וכיוונו הכללי מזרח-מערב וכן קרמיקה אופיינית לתקופה. מתקופת הברונזה הקדומה א'  נמצא חלק מבסיס של קיר וכן כמות יחסית גדולה של קרמיקה פזורה בכל השטח הנחפר. מתקופת הברונזה הביניימית נמצא משטח אבן מחולק על ידי קיר אשר בתוכו משוקע אגן אבן. כמו כן נמצאו מספר בורות עמוקים אשר השתרעו על שלושה ריבועים בחלקו המערבי של שטח החפירה. 

הניתוח הראשוני של הממצא מלמד על מגוון רחב של פעילות אנושית בתקופות שונות אך ללא קשר או המשכיות ביניהן. באף אחת מהתקופות לא נמצאו עדויות לארגון או תכנון מרחבי, ייתכן והממצאים שנתגלו מהווים עדות לפעילות אנושית בשולי יישוב שכנראה מצוי צפונית לשטח שנחפר