לאחרונה התגלו ממצאים חדשים מבתי כנסת שהתקיימו באסיה הקטנה בתקופה הרומית והביזנטית. ממצאים אלה, אשר חלקם נחשף בשטח בחפירות חדשות (א) וחלקם נתגלה בין ממצאים מחפירות ישנות שטרם פורסמו (ב), תורמים לידיעותינו על התפוצה היהודית באסיה הקטנה בעת העתיקה ומאירים סוגיה ישנה באמנות בתי הכנסת.


א. בית כנסת באנדריאקה:
בקיץ 2009 החל פרופ' נבזאט צ'וויק (Nevzat Cevik), ראש המחלקה לארכיאולוגיה בשלוחת אוניברסיטת אקדניז שבאנטליה, בחפירות חדשות בעיר הנמל אנדריאקה, הנמצאת כ-5 ק"מ מדרום-מערב למירה, בירת ליקיה. בין היתר נחפר מבנה שזוהה עד כה כסבסטאון – מקדש לכבוד הקיסרים - העומד בניצב למבנה גדול הממדים של האסם מימי הדריינוס שהשתמר להפליא בעיר נמל זו. בחפירות התברר שלא היה זה מקדש פגאני אלא בית כנסת יהודי שראשיתו במאה הרביעית. מדובר במבנה מלבני קטן (7.25 X 5 מ') שתקרתו נתמכה בארבעה עמודים. במאה החמישית נוסף למבנה אפסיס אשר שרד לגובה 4 מ' בקירוב. על ריצפת המבנה התגלו לוחות שיש של סורג שהפריד בין האולם לבין האפסיס. אחד הלוחות מעוטר בתבליט של מנורה גדולה, ובצידה שופר וארבעת המינים. מתחת קני המנורה בולט מוטיב הסלילים המוכר זה מכבר מתבליטי מנורות שנתגלו באסיה הקטנה, ולאחרונה הוסבה תשומת הלב לקיומו גם במנורות שהתגלו בארץ ישראל (וראו להלן). מעל תבליט המנורה נחקקה כתובת הקדשה ביוונית ובצדה – מנורה נוספת. שתי כתובות נוספות, אף הן ביוונית, מסתיימות ב"שלום על ישראל". באחת מהשתיים מופיע גם תשליב אותיות של המלה "שלום" בעברית.

ב. מנורות מסרדיס:
בחפירות המשלחת המשותפת של אוניברסיטאות הרווארד וקורנל, שנעשו לפני כחמישים שנה בבית הכנסת של סרדיס, נתגלו שברי מנורות שיש תלת ממדיות. זו הנושאת כתובת שבה השם "סוקרטס" זכתה לפרסום נרחב, ואילו שבריה של מנורה נוספת זכו רק עתה לטיפול בידי מרקוס ראוטמן, חוקר בכיר בצוות המשלחת. התברר כי מדובר במנורה הדומה למנורות ששבריהן נתגלו בארץ ישראל, לאחר החפירות בסרדיס: בח' קושט שליד טבעון, בח' סוסיה שבדרום הר חברון ובח' דוהישה שבקרבת יבנה. מקורו של השיש במנורות אלה וקיומו של מוטיב הסלילים בהן מעידים כנראה על יבוא של מנורות נוי עשויות שיש מאסיה הקטנה לארץ ישראל בעת העתיקה. בד בבד הם פותחים מחדש את הדיון על מהותם של הסלילים.