במסגרת חפירות הבדיקה וההצלה שביצעה רשות העתיקות בסמוך למסילה הקיימת מצפון מערב לצומת התעבורה ברמלה בשנים 2005-2006 נחשפו שרידיה העתיקים של העיר, היכולים לשפוך אור על עברה המפואר מן התקופה האסלאמית הקדומה (מאות ח'-י' לסה"נ). שרידים אלו נתגלו ברצועה שאורכה כק"מ אחד ורוחבה חמישה מטרים. יש לציין כי הרצועה שנחפרה אינה רציפה לכל אורכה ומחולקת לקטעים. למרות הקושי בסגירת מכלולים ארכיאולוגים, התמונה הסטרטגרפית שהתקבלה והשתמרות השרידים הייתה מרשימה ונדירה. בנוסף לשכבה הקדומה שהוזכרה לעיל נחשפו עוד שתי שכבות עיקריות, האחת מהתקופה הממלוכית והמאוחרת מתוארכת לסוף התקופה הממלוכית –ראשית התקופה העות'מאנית.


מהחפירות לאורך התוואי קיבלנו חתך בדיקה החוצה את חלקה הצפוני של העיר ממזרח למערב כשבקטע אחד רציף (200 מ' אורך) ניתן יהיה לשחזר אף את הטופוגרפיה ולקבל חתך אורך של פני הקרקע הטבעיים שעליהם נבנתה העיר. כידוע, ברמלה הקרקע הטבעית היא חמרה חולית ואין סלע אם שיכלו לחצוב ממנו אבני בניה ולכן היו צריכים להביא את אבני הבניה ממקומות אחרים.
במרבית מהחפירות הארכיאולוגיות שהיו בתחומי העיר במשך למעלה מעשור, הובחן כי השתמרות קירות המבנים מן התקופה האסלאמית הקדומה הינה דלה ביותר, אבני הבתים נשדדו בתקופות מאוחרות יותר לשימוש משני ומה שנחשף לעיני הארכיאולוג המיומן הן אותן תעלות שוד של קירות בתי העיר הקדומה.

הרצאה זו תציג כי בקטע רציף הרכבת המתוכנן נחשפו להפתעתנו קירות מבנים הבנויים גזית המתוארכים למאות ח'-י' לסה"נ. כמו כן, נתגלו תעלות הניקוז שנבנו בקרקע החולית מתחת לרצפות הטיח הלבן של המבנים ואף נחשפה בפעם הראשונה בחלק צפוני זה של העיר אמת מים קטנה שהובילה מים למאגר תת-קרקעי שטרם נחשף ואולי לבריכת הקשתות שנמצאת לא הרחק משם. אחד הממצאים היותר מרתקים בחפירה הוא חשיפת שכבת חורבן (בשריפה אדירה) המתוארכת לסוף התקופה האסלאמית הקדומה שבתוכה נמצאה מפולת אדירה של אבני שדה גדולות. לצד מפולת זו נחשפו שרידיו של מבנה ציבורי מאסיבי כלשהו שיצא משימוש כשפקדה אותו השריפה.