בחודש נובמבר 2003 חשף טרקטור שעבד ברחוב בית אשל בבאר שבע, ליד השוק העירוני, חלק עליון של בית מלאכה לסיתות כלי צור מהתקופה הכלקוליתית. העבודה הופסקה לשלושה ימים והממצאים נאספו במהירות בעזרת סטודנטים מהמגמה לארכיאולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. עפר מרדר, חמודי חלאילה, פטר פביאן, יעל עבאדי, יגאל ישראל וזהר גוטסמן השתתפו בעבודות השדה והמעבדה.

בשטח של כ-3.5 X 3.5 מ', בחלקו בור שעומקו כמטר אחד, נמצאו מאות אלפי פריטי צור שהופקו מחלוקי נחל באר שבע הסמוך. בנוסף, נאספו גם פריטים מאבן גיר, שברי כלי חרס ושברים קטנים של עצמות.  האתר נתון בתוך הטין האופייני לבקעת באר שבע והוא כולל מספר ריכוזי ממצאים המופרדים בשכבות כמעט סטריליות. נראה שמדובר בבית מלאכה שהיה בשימוש בעונות מסוימות ומספר חרשי הצור שפעל בו היה קטן.

כמות הצור שנאספה היא אדירה בהתחשב בגודל האתר. ניתן להעריך שנאספו למעלה מ-1,500 גרעינים, רובם ללהבים. נמצאו גם כמה גרעיני להבונים מצור שקוף למחצה. השכיחות הרבה ביותר של להבים משובררים מגדלים וסוגים שונים מלמדת שבבית המלאכה יוצרו למעשה רק להבי מגל. הלהבים הארוכים שהותזו מהגרעינים הוקטנו בשיטת טכניקת הנקר המיקרוליטי וניתן לעקוב אחרי כל שלבי ההפקה: מההסרות הראשונות של קליפת החלוק, דרך הכנת הגרעין, התזת הלהבים, וכלה בשיברורם והקטנתם כדי שיתאימו לידיות המגל. נמצאו כמה להבי מגל עם ברק שימוש וניתן להסיק מכך שבמקום גם עסקו בחידוש מגלים שכבר היו בשימוש.

בבית המלאכה נמצאו חלוקים וגושים מאבן גיר שימשו כמקבות וסדנים בתהליך הפקת הלהבים. נאספו גם שברי כלי חרס רבים הדומים לאלה שנמצאו באתרים הסמוכים כמו אבו מטר, ביר א-ספאדי וחורבת בתר.  על בסיס צורות כלי החרס ופריטי הצור ניתן לתארך את האתר לפרק הזמן שבין 4200-4000 לפסה"נ. זהו כנראה בית המלאכה הגדול ביותר לייצור צור מהתקופות הפרהיסטוריות של ארץ-ישראל שהשתמר באתרו. לפנינו אתר ייחודי שמעטים כמוהו במזרח התיכון. ניתן יהיה ללמוד ממנו פרטים רבים הנוגעים לטכנולוגיה של שלהי תקופת האבן ולדרך הארגון החברתי-כלכלי של תושבי ארץ-ישראל לפני כ-6,000 שנים.

--------------------------------------------------------------------------------

מבוסס על תקציר שפורסם בכתב העת מתקופת האבן כרך 34.