חיפוש בספריה
חינוך וקהילה
|
מידע שימושי
|
תצוגות ארכיאולוגיות
|
מבנה ארגוני
|
חנות
|
פרסומים
|
סרטים
צור קשר
|
אודותנו
|
עברית
|
English
|
ﺍﻟﻌﺮﺑﻴﺔ
מי אנחנו
חפירות ארכיאולוגיות
מתנדבים
רישוי, בניה ואגרות
מגילות מדבר יהודה
אספנים
כנסים וימי עיון
דוברות
מכרזים
מאגר ספקים
ארכיון
הצהרת נגישות
צור קשר
אתרים נוספים
חדשות ארכיאולוגיות
עתיקות - המהדורה המקוונת
אתר הסקר הארכיאולוגי של ישראל
מינהל שימור
הארכיון המדעי
הספרייה המקוונת של מגילות מדבר יהודה ע"ש ליאון לוי
אגודת הידידים של רשות העתיקות
פסיפס לוד
הגן הארכיאולוגי בירושלים
אתר פרוייקט יפו
אתר ועדת ערר לפי חוק העתיקות
יחסי מרכז ופריפריה בעולם הנוצרי והשלכתם על ארץ ישראל
ברוריה ביטון-אשקלוני, האוניברסיטה העברית, ירושלים
בהרצאה זו אין בדעתי לעסוק במרכזים אדמיניסטרטיבייםופוליטיים של האימפריה, אלהמוכרים לנו היטב, אלא להתמקד בהיבט האינטלקטואלישל מרכז ופריפריה בתקופה הביזנטית
.
מהו מרכז אינטלקטואלי נוצרי בתקופההביזנטית? האם קרתגו או היפו, ערים בהם עשהאוגוסטינוס את רוב ימיו, נתפסו כמרכזיצירה רוחנית בעיני בני התקופה? ובמיליםאחרות, האם נוכחותו של אדם בעל שיעורקומה כגון זה הופכת את אזור מושבו במובןמסוים למרכז? האם הצליינים שבאו מכלרחבי העולם הביזנטי לראות את הקבר הריקמלמדים כי א"י נתפסה בתודעתם כמרכז שלקדושה? מרכז אינטלקטואלי או תיאולוגי
?
האם הנהירה לארץ ישראל ובמיוחדלירושלים ולבית לחם, של האריסטוקרטיה הלאטיניתבמהלך המאה הרביעית - בעיקר של אישים כדוגמתרופינוס, הירונימוס, פאולה ומלאניה - מלמדת על התהוותו של מרכז חדש בדומה למרכזיםאחרים כמו אנטיוכיה
,
אלכסנדריה, קונסטנטינופול או רומא? האם מרכזי הנזירותבירושלים, במדבר יהודהובדרום א"י הפכו למרכזים של התרבות הנזירית
?
במהלךההרצאה אטען כי ארץ ישראל וירושלים במרכזה היו בפריפריה מבחינהתיאולוגיתומבחינת היצירה הרוחנית שהתהוותה בהן במהלך כל התקופה הביזנטית. יחד עם זאת,דומה כיא"י זכה לתהילה לשעה קלה במהלך הוויכוחים הכריסטולוגים שפילגו את המזרחהנוצרימיד אחרי וועידת חלקדון (451), עת הנהגת המרד הייתה בידי פטרוס האיברי
,
נזירמונופיסיטי, בישוף ודמות כריזמטית שיצר מסביבו חוג של אינטלקטואליםשהגיעומהעיר בירות והצטרפו לגרעין המקומי. שלב פורמטיבי זה התבסס במהלך המאההשישית
,
עת מרכז הכובד האינטלקטואלי עבר ממצרים לאזור עזה
.
מאמרים נוספים ...
The Evolution of Core-Periphery Relations: the Negev in Proto-History
גיאוגרפיה, מרכז ופריפריה
ירושלים וקיסריה: צמתי הדרכים המרכזיים בתקופה הרומית
מרכוז וביזור ביישוב היהודי בתקופה הביזנטית
Core and periphery Egyptian-Levantine interaction at the very beginning and very end of the 4th millennium BCE: A study in contrasts
יפו: עיר נמל או עיר עם נמל?
עיר וכפר בגליל במאה הראשונה לספירה
בבל מול ארץ-ישראל: הויכוח על הגדרת המרכז (בין גיאוגרפיה לרוחניות)
שליטה בפריפריה בתקופת הברונזה הקדומה 3-2, מבט מדרום מדבר יהודה
מושל ונמשל ב"בית המושל" של אפק: על המעורבות מצרית בכנען בתקופת הברונזה המאוחרת
לוד והישובים הכפריים סביבה בתקופה הרומית
יחסי מרכז ופריפריה בעולם הנוצרי והשלכתם על ארץ ישראל
ערד בין מרכז לפריפריה
מרכז ופריפריה בימי בית שני במבחן צריכת הבשר למאכל ביישוב היהודי
יחסי עיר ופריפריה בתקופה הביזנטית לאור המקורות
Yarmuth and Its Periphery
המקדש בחורבת עומרית כביטוי למדיניות הרומית במזרח
יבנה וסביבתה הכפרית בתקופה הביזנטית – שונות אתנית במישור החוף המרכזי
בית קברות ייחודי מן התקופה הכלכוליתית בפלמחים
מוצא וירושלים בתקופת הברזל ב': היבטים כרונולוגיים, חקלאיים ומנהליים
תפרוסת היישוב היהודי בתחומי ערי פוליס נוכריות בצפון הארץ
אמנות גבוהה בשוליים; עזה כמרכז בתקופה הביזנטית
עין אסאוויר, מגל והיישוב הפריפריאלי בצפון השרון מהתקופה הניאוליתית ועד לסוף תקופת הברונזה הקדומה
אשור באשדוד
מרכז ופריפריה בערי הנגב בתקופות הרומית והביזנטית
חדירת האסלאם לאזורי הספר של ארץ ישראל – מבט ארכיאולוגי מן הנגב
כלי בית ירח: שלוחה דרומית של תרבויות טרנס-קווקזיות
'מתחמי הגולן' – יישובים עירוניים מבוצרים מתקופת הברונזה הקדומה'
בירה ופריפריה בממלכה האוררטית
ארץ ישראל במערך הגיאופוליטי בתקופה ההלניסטית
טבריה וסביבתה התקופה האומיית *
גבול וסְפַר: בין אידיאולוגיה וספרות
Antiochus IV and the Levant in the Light of Archaeological Finds
מרכזי תרבות והשכלה בתקופה האסלאמית הקדומה: טבריה כמקרה מבחן
פינות פולחן בירושלים
טביעות חותם על כלי חרס מתקופת הברונזה הקדומה ומן התקופה הביזנטית
האם נהרג אחאב בחץ אשורי בקרב קרקר?
בניה כפרית בתקופה ההלניסטית ותרומתה לשחזור המערך הפוליטי
ארץ ישראל כמרכז בתקופה הצלבנית וכשוליים בתקופה הממלוכית על פי כלי החרס
רומא וירושלים: האם היתה רומניזציה בארץ ישראל?
הכתובות מכונתילת עג'רוד: ממרכז לשוליים