החודש הלך לעולמו פרופ' אברהם בירן. חסר לו חודש להגיע לגיל המופלג של 99 שנים. 'ראש השבט', זקן הארכיאולוגים של מדינת ישראל היה בראש ובראשונה איש
מקסים, נעים הליכות, בעל חוש הומור, חביב וחבר של כולם.
הכרתי את בירן רק בשלושים השנים האחרונות. בהתחלה כסטודנט כשבאתי לבקר בחפירותיו בתל דן ואחר כך בתוקף תפקידי כשחפר בתל דן יחד עם הסטודנטים של ההיברו יוניון קולג'.
הוזמנתי ליום הולדתו ה 90- . אחד המוזמנים מצא את העיתון המבשר על הולדתו של אברהם ברגמן בשנת 1909 בפתח תקווה נצר למשפחה ממייסדי ראש פינה. יוסף אבירם ברכו ב"בן 90 לשוח". הרשל שנקס הפיק חוברת מיוחדת לכבודו. כן, בירן היה ראוי לכל אלו ואף יותר.
: בירן ניצל בנס בשנת 1938 כאשר רכב בו נהג עלה על מוקש בעמק חרוד ליד הסחנה. נהרגו 3

מוסינזון, אטקין ושטורמן ואילו בירן יצא ללא שריטה. על שמם גן השלושה.
בחייו הארוכים ניהל פרופ' בירן את המכון למקרא ועתיקות שבהיברו יוניון קולג', עמד בראש אגף העתיקות והמוזיאונים במשך 13 שנה, שימש יו"ר ועדת השמות הממשלתית, היה יו"ר החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה ועוד. בשנת תשס"ב קיבל את פרס ישראל בחקר הארכיאולוגיה.
גולת הכותרת של פעולתו בתחום הארכיאולוגיה הייתה החפירה בתל דן מאז 1966 . בתל נתגלה המרכז הפולחני הגדול ביותר בארץ מהתקופה הישראלית. כן נתגלו בחפירה שרידים מתקופת ההתנחלות של שבט דן בליש הכנענית והפיכתה לדן הישראלית. מתקופת האבות נחשף שער 3 הקשתות, השער השלם היחיד בעולם, וסוללת עפר אדירה שהקיפה את העיר.
מתקופת מלכי ישראל נחשפו הביצורים, החומה, השערים וה"חוצות" של העיר וכן גם המצבות בכניסה לעיר שהן דגם ל"במות השערים" הנזכרות במקרא. זיהוי האתר נתאשר על ידי כתובת דו-לשונית "לאל אשר בדן".

 

כעת אנו מגישים לאונסקו להכרזה כאתר מורשת עולמית את שער שלוש הקשתות. בירן היה נוהג לשאול כל מבקר במקום, רגע לפני שהראה לו את השער: "ממתי לדעתך הקשת הקדומה בעולם?" ולפני שהמבקר השיב היה בירן אומר: "מהתקופה הרומית. נכון?" ומוסיף: "בוא ותראה קשת כמעט 2000 שנים לפני הקשת הרומית". בירן נהג לומר בהומור קל כי ייתכן שאברהם אבינו עבר בשער זה. אנו החלטנו לקרוא לשער:

'שער אברהם' – שער שלוש הקשתות. ואם זה לא שער אברהם אבינו הרי זה שער אברהם בירן.

יהי זכרו ברוך.