Israel Antiquities Authority
נגישות

הסתיימה פעולת השימור של פאנל הזכוכית שנתגלה בארמון 'פסיפס הציפורים' בקיסריה (28 בינואר 2008)


העבודה על פאנל הזכוכית
העבודה על פאנל הזכוכית

פאנל הזכוכית שלם, צורתו האות היוונית סיגמה, והוא עשוי לוחיות זכוכית וזהב ששולבו יחד בדגם גיאומטרי. פאנל זה הוא הראשון מסוגו שנחשף בחפירה ארכיאולוגית בארץ, הן מבחינת מצב השתמרותו הן מבחינת טיבו ומהותו, וככל הידוע לנו הוא היחיד מסוגו בעולם.

הפאנל (103 X 103 ס"מ) נחשף במהלך חפירת הצלה שנערכה מטעם רשות העתיקות בקיסריה. עבודות השימור נעשו במהלך חורף 2005 כדי להציג את 'פסיפס הציפורים' לקהל הרחב. במהלך החפירה, בניהולו של ד"ר יוסף פורת, נחשפו חדרי ארמון מרוצפים בפסיפסים - באחד מהם התגלה פאנל הזכוכית כשפניו על רצפת החדר וצדו האחורי חשוף. מעל הפאנל הייתה מפולת של הקומה השנייה שהכילה בין היתר שברי רצפות פסיפס, שולחן אבן, קטעי טיח ורעפים. הפאנל מתוארך לשלהי התקופה הביזנטית (סוף המאה השישית וראשית המאה השביעית לספירה), תאריך התואם את תיארוכו של המבנה ושל הממצאים האחרים שנתגלו בו במהלך החפירה.

בצדה האחורי של מסגרת הפאנל הונחו בצורה מסודרת שברים של קנקני חרס כדי להגביה את המסגרת מהחלק המרכזי, בדומה לשוליים של שולחנות אבן ושיש המוכרים היטב מהתקופה. לאור זאת מכונה הפאנל גם 'שולחן זכוכית הזהב'.

ייחודו של הפאנל בכך שלוחיות הזכוכית המשובצות בו נעשו בשתי טכניקות: רוב הלוחיות נעשו בטכניקה מיוחדת של 'זכוכית זהב'; יש לוחיות שנעשו מזכוכית אטומה, רב-גונית, המוכרת בשם 'זכוכית פסיפס'.

פאנל הזכוכית בסיום העבודה
פאנל הזכוכית בסיום העבודה

לוחיות 'זכוכית הזהב' נעשו משתי שכבות של זכוכית (התחתונה בעובי ארבעה עד חמישה מילימטרים והעליונה פחות ממילימטר אחד) שביניהן כלוא עלה זהב דק מאוד (שלא ניתן למדידה). לוחיות 'זכוכית הזהב' מופיעות במגוון צורות וגדלים: מרובעות, מלבניות ומשולשות. רבות מהן מעוטרות בדגם הבולט חוצה מפני הלוחית שנעשה בתבנית בעוד הזכוכית חמה. תהליך ייצור הלוחיות היה מורכב מאוד ודרש מיומנויות מיוחדות. הלוחיות מעוטרות בשני דגמים: דגם צלב מעוצב ודגם ורדה בת שמונה עלים.

לוחיות 'זכוכית הפסיפס' משמשות גם במסגרת וגם בתשליב. הן נעשו מזכוכית אטומה, רב-גונית, המשלבת זכוכית בגוונים ירוק, אדום, צהוב וכחלחל-אפרפר. הן לא עוטרו בדגם ברור אלא בכתמים צבעוניים על רקע שגונו אחיד. לוחיות אלה נעשו בתבניות שמולאו בזכוכית גרוסה שהותכה לצורה הרצויה. השימוש בזכוכית אטומה בכמה גוונים, בדומה לאבני הפסיפס שעיטרו רצפות וקירות, מוכר וידוע בתקופה הביזנטית, אבל לוחיות ואריחים שנעשו באופן זה נדירים מאוד בממצאי התקופה.

עבודת השימור של הפאנל נעשתה על ידי תחום שימור בשיתוף עם מדור זכוכית ברשות העתיקות. הפאנל הוצא מהאתר והועבר למעבדות הרשות לצורכי שימור ותיעוד. במעבדה מופה הפאנל, כל לוחית נוקתה בכמה תהליכים, הוחזרה למקומה, והפאנל זכה לתמיכה מחודשת בתיבה שקופה.
עבודת השימור התאפשרה הודות לנדיבות לבם של תום ומרגו פריצקר.


מאמרים נוספים ...
להודעות