Israel Antiquities Authority
נגישות

השר מג'אדלה השיק את אתר האינטרנט החדש של רשות העתיקות בשפה הערבית


אתר האינטרנט החדש של רשות העתיקות בשפה הערבית www.antiquities.org.il/arabic הושק ביום ב' (28.4.08) ע"י שר המדע, התרבות והספורט גאלב מג'אדלה. באתר מידע רב על פעילות רשות העתיקות, על החפירות שהיא מנהלת, הודעות על ממצאים מיוחדים, פרסומי הרשות ועוד.
האתר הושק במסגרת יום עיון שערכו רשות העתיקות ומכללת אלקאסמי בבאקה אל ע'רבייה בשיתוף עם משרד המדע התרבות והספורט, ומהלכו הוצגה פעילות רשות העתיקות בשנים האחרונות, שכוללת חפירות הצלה ארכיאולוגיות, פעילות חינוכית ושימור מסורתי ואתרי מורשת.

בשנים האחרונות בוצעו מספר רב של חפירות הצלה ארכיאולוגיות באזור המשולש, כמו בג'ת ובכפר מיסר. חפירות אלה חשפו עושר רב של ממצאים ארכיאולוגיים, המעידים על ההיסטוריה ארוכת השנים של האזור.
מטרת יום העיון היתה לחשוף בפני הציבור את פעילות רשות העתיקות המתרחשת באזור מגוריו באופן יום יומי, וכך לחזק את המודעות לנושא הארכיאולוגיה ואתרי התרבות והמורשת.

"הקמת אתר האינטרנט של רשות העתיקות בשפה הערבית הוא צעד טוב, חשוב והכרחי" אמר השר מג'אדלה, "חשוב שהציבור הערבי ידע שהארכיאולוגיה מרחיבה את הידע על עברה של הארץ בכל התקופות, וחשוב שהוא יחוש שותף. ב-5 השנים הבאות נדאג לשמר 10 אתרי מורשת משמעותיים לאוכלוסייה הערבית. אני מאמין ששיתוף הפעולה לטיפוח המורשת הערבית בין רשות העתיקות, הרשויות המקומיות, ומוסדות ההשכלה הגבוהה ילך יתפתח."

מפקח מחוז חיפה ברשות העתיקות, כארם סעיד, סיפר על התגליות הארכיאולוגיות בכפר מיסר, שם נחשפו שרידי בית מרחץ מהתקופה הרומית ושרידי ישוב מהתקופה הביזנטית והמוסלמית הקדומה. הממצאים במקום כללו נרות, מטבעות וכלי חרס.

החפירות בג'ת בוצעו ע"י ד"ר אלי ינאי מרשות העתיקות בתל הארכיאולוגי הקדום, השוכן ממש בלב היישוב המודרני. ד"ר ינאי סיפר, כי המימצאים כללו שש שכבות ישוב, החל מתקופת הברונזה המאוחרת (מאה 13 לפני הספירה) ועד התקופה ההלניסטית. הממצאים כללו 2 חותמות חרפושית וכלי חרס מאפיינים לתקופות אלה. בחפירה נוספת ביישוב, נתגלה קבר חצוב ובו מאות כלי חרס, מתוכם כלים נדירים מיובאים מקפריסין, מהמאה ה-5 לפני הספירה.

לצד פעילותה מתוקף חוק העתיקות, פועלת רשות העתיקות לקרב את הציבור לתרבות העבר ואתרי מורשת. ניסיון זה מיושם במסגרת הפעילות החינוכית של המרכזים הארכיאולוגים, תצוגות ארכיאולוגיות בבתי ספר, מוסדות אקדמיים ויישובים, ושימור אתרי מורשת ובנייה מסורתית. במסגרת זו הקימה רשות העתיקות תצוגה ארכיאולוגית גם במכללת אלקאסמי. נושא התצוגה נקבע על ידי נציגי המכללה ובו מוצג חיי יומיום של בית מהתקופה המוסלמית הקדומה.
בתחום החינוך בקיים המרכז הארכיאולוגי של רשות העתיקות במרכז, פעילות רחבת היקף במסגרתה שותפו תלמידי בתי ספר וגני ילדים מהמגזר הערבי בפעילות חינוכית, שכללה, בין השאר, השתתפות בחפירות ארכיאולוגיות.


מאמרים נוספים ...
להודעות