מטמון ייחודי, הכולל יותר מ-100 להבים וכלים מהפרהיסטוריה, נמצא בחפירות הנערכות בימים אלו באתר העתיקות יפתחאל שבגליל התחתון.
המטמון, הכולל 80 להבי צור, שמונה ראשי חץ, שלושה גושי צור, שני להבי מגל ושני כלי עצם, נטמן כנראה בבור שנחפר ברצפת מבנה, ומתוארך לתקופה הניאוליתית הקדם-קראמית ב' (9000-8700 שנה לפני זמננו).

החפירות מתנהלות במסגרת עבודות שיזמה החברה הלאומית לדרכים המבוצעות ע"י רשות העתיקות לקראת הקמת מחלף בצומת המוביל.

בדיקה ראשונית של המטמון, העלתה שמדובר במטמון שהופק על ידי סתתי צור מומחים אשר חיו במקום, ועסקו בסיתות תעשייתי של להבים, שחלקם מיועד לצריכה מקומית, אך הרוב סותת במטרה לסחור בו בשיטת סחר חליפין. על מקצועיות הסתתים העידה הטכנולוגיה בה השתמשו - הלהבים סותתו בטכנולוגית סיתות צור, המוכרת גם בשם "הטכנולוגיה הנביפורמית". בטכנולוגיה זו, הפיקו להבים ארוכים וישרים מגושי צור בעלי שני שטחי נקישה מנוגדים, תוך ניצול בולבוסי הצור באופן אופטימאלי.

ד"ר חמודי חלאילה, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, אמר ש"אם היום מדברים על הסתרת כסף מתחת לבלטות ליום סגריר, הרי שבתקופה של טרום המטבעות, אנשים צברו מוצרים פרי עמלם, במטרה לקבל תמורתם מוצרים אחרים בשעת הצורך. המטמון מיפתחאל הינו ייחודי, הן בתכולתו והן במספר הפריטים בו. גילויים של מספר ראשי חץ בשלבי הכנה שונים בין מרכיבי המטמון, מעיד על אופיו – מן מאגר ביתי, אשר הוטמן והיה מיועד לשימוש עתידי - כלומר - לסחר חליפין".
ד"ר חלאילה הוסיף, כי "מטמונים של להבי צור נדירים באתרים ניאוליתיים. עם זאת, נתגלו בשנים האחרונות מספר מטמוני צור באתרים מרכזיים בדרום הלבנט. ראשוני המטמונים נתגלה בסוף שנות השישים בבידא, ירדן, והיו בו כ-80 להבים וכלים שהופקו מצור מיקומי הוטמנו בתוך קערה מעץ. גילויים של מטמונים כאלה במספר מצומצם של אתרים ניאוליתיים, מעיד על כך שאתרים אלו היו מרכזיים, וניהלו בהם מערכת חברתית וכלכלית מורכבת. בתקופה הניאוליתית צמחה ראשית החקלאות, ובויתו בה לראשונה צמחים ובעלי חיים. האדם עבר מחיי נוודות לחיי קבע ביישובים, והחלה התפתחות החברה המודרנית, הטכנולוגיה והמסחר.

ד"ר חלאילה הוסיף, כי "הגילוי התאפשר בזכות קבוצת הפועלים הותיקה של רשות העתיקות, שניסיונם הרב בעבודות עדינות אפשר את חשיפתו של המטמון".