Israel Antiquities Authority
נגישות

רשות העתיקות ואונסק"ו יזמו סדנה בינלאומית להתמודדות עם סכנות לאתרי מורשת עולם (18/11/09)


ירושלים, מצדה קיסריה... האם הן כאן כדי להשאר? רשות העתיקות והוועד הישראלי לאונסק"ו (ארגון החינוך, המדע והתרבות באו"ם) מתריעים כי אתרי המורשת בישראל עומדים בפני סכנת חורבן במקרה של אסונות טבע והשחתת אתרי מורשת בידי אדם.

מתוך רצון להיערך לתרחישי חירום אפשריים ולהגן על אתרי המורשת בארץ, שהם מהחשובים בעולם, כינסו השבוע רשות העתיקות והוועד הישראלי לאונסק"ו סדנת מומחים בינלאומית בת שלושה ימים, להתייעצות ולסיעור מוחות עם מומחים מהעולם שמתמודדים עם סכנות ואסונות טבע. לעכו הגיעו מומחים ממדינות שונות, כמו איטליה, ירדן, יפן, סין, פרו, וטנזניה.

לדברי רענן כסליו, מנהל מינהל השימור ברשות העתיקות, "ישראל נמצאת באזור סיכון גבוה של רעידות אדמה. זאת, בשל קרבתה לבקע הגדול- אזור של שברים פעילים אשר כבר התרחשו בו רעידות אדמה חזקות, שהותירו אחריהן חורבן ערים בישראל ובאזורים סמוכים. רעידת האדמה הגדולה האחרונה ארעה בישראל ב- 1927. רעידת אדמה בעוצמה גבוהה עלולה לגרום לנזקים כבדים בנפש וברכוש - ובכלל זה, לפגיעה בלתי הפיכה במורשת התרבותית, במיוחד באתרים הנמצאים במרחק קילומטרים בודדים מהבקע. בין האתרים האלה גם חלקים מירושלים העתיקה, מצדה, ובית שאן." כסליו הוסיף עוד, כי "בשל התמוטטות המצוק הימי על רקע שינוי בגובה הים, קיימת סכנת כרסום והתמוטטות מוחשית לאתרי מורשת רבים לאורך החוף (אפולוניה, קיסריה, אשקלון ועתלית). בהתיחס למקרה הוונדליזם בעבדת אמר כי "זה ממחיש את הצורך בהגנה על אתרי המורשת מפגיעה מכוונת, על ידי הקמת מערכות שמירה ואבטחה מתאימות."

 

מנהל רשות העתיקות, שוקה דורפמן, הודיע כי "המבחן של הארגונים האחראיים במדינת ישראל על הצלת האתרים מהמשמעותיים ביותר לאנושות, יהיה בהיערכות ובתיאום הבין -משרדי המקדים- ולא בתחקיר של יום אחרי. רשות העתיקות הישראלית נרתמת להוביל מהלך של היערכות לסיכונים לאתרי המורשת בישראל ובעולם כולו. ההיערכות לסיכונים העומדים בפני אתרי מורשת התרבות, היא אתגר משותף לכל מדינות העולם. רשות העתיקות, יחד עם אונסק"ו, קיימה סדנה שמיצבה את ישראל כמובילת תהליך, שבסופו בניית מנגנון תגובה מהיר למיזעור נזקים במקרה חירום, ושיפור יכולת התגובה והשיקום עקב אסונות טבע". כן הודיע לבאי הכנס ש"רשות העתיקות מוכנה לשתף פעולה עם כל גורם מקצועי בעולם על מנת לחקור ולהתכונן היטב לקראת אסון טבע אפשרי."

 

יושב ראש ועדת המורשת העולמית של ישראל, נציג אונ"סקו, האדריכל פרופסור מייק טרנר, אמר ש"ישראל היא מרכז וצומת חשוב ביותר בהסטוריה של העולם. ככזו, היא עשירה באתרים בעלי חשיבות עולמית, שמיצגים את כל התקופות ההסטוריות ואת 3 הדתות. סדנה חשובה זו היא השנייה בסדרת סדנאות שמקיימת אונסק"ו, שמטרתן להקדים תרופה למכה. הסדנה הראשונה נערכה לפני שנה באולימפיה שביוון. כל המומחים שהשתתפו בסדנה, שותפים לדאגה ולרצון להגן על אתרי המורשת מפני סכנות. מוטלת עלינו החובה לשמור על אתרים אלה, גם למען הדורות הבאים אחרינו."

 

על רקע קיום הסדנה, השתתפו כל תלמידי כיתות ז' בחטיבות הביניים בעכו בפעילות בהדרכת רשות העתיקות, שעסקה בסכנות לאתרי מורשת התרבות בישראל ובחשיבות השמירה על אתרים אלה.

 לדברי מנהלת המרכז החינוכי של רשות העתיקות בצפון, נירית קורן-לורנס, "התלמידים הפגינו בקיאות והבנה בסכנות שמאיימות על האתרים. יש חשיבות רבה להגברת המודעות להגנה על הנכסים התרבותיים האלה, גם למען הדורות הבאים. רשות העתיקות פועלת באמצעות חינוך ושיתוף הציבור לשמירה על האתרים  - במיוחד מפני סכנות מידי אדם, כדי שמקרה עבדת לא יחזור".

מאמרים נוספים ...
להודעות