גת מהגדולות שנחשפו בחפירות ארכיאולוגיות בארץ, אשר שימשה לייצור יין בתקופה הביזנטית המאוחרת (מאות 6-7 לסה"נ), נחשפה לאחרונה בחפירות של רשות העתיקות. החפירה נערכה בשטח המיועד לשמש כשטח החקלאי של היישוב החדש "גני טל", המיועד לשכן מפונים מגוש קטיף.

הגת המרשימה בת ה-1400 שנה, בגודל של כ- 16.5 מ' X 6.5 מ', נחשפה דרומית-מערבית לקיבוץ חפץ-חיים וחלקה נפגע במהלך עבודות להנחת תשתית שנערכו במקום.
גת זו והמתקנים שנתגלו סביבה, מעידים על כך שהאזור שימש בעבר כאזור תעשיה גדול. הגת היא בין הגתות המתומנות הבודדות שנמצאו בארץ, וקרקעיתה עשויה בפסיפס.
 
לדברי עוזי עד, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "נראה שמדובר באזור תעשייה ומלאכה של ישוב במאות ה-6'-7' לספירה, ששכן במרכז אזור חקלאי. גודל הגת מעיד על כך שכמות היין שהפיקו בה הייתה גדולה מאוד, ונועדה לא רק לתצרוכת מקומית, אלא גם לייצוא – כנראה למצרים, שהייתה יעד יצוא גדול בתקופה זו, או לאירופה. גת זהה נחשפה בעבר מצפון לאשקלון, כ-20 ק"מ ממיקום הגת שנמצאה כעת, וניתן להניח שאותו בעל מלאכה בנה את שתי הגתות".  עד מוסיף, כי "בורות האיגום של הגת לא היו עגולים או מרובעים כנהוג, אלא מתומנים – ומאחר שזו אינה שיטת הבנייה הפרקטית ביותר כי הפסולת הייתה מצטברת בפינות, נראה שמטרת הבנייה בצורה הזו הייתה אסתטית בעיקרה."
 
לדברי עד, "מדובר בגת משוכללת, ששיקפה את רמת הטכנולוגיה שהייתה גבוהה מאוד בעת ההיא - שנרכשה ושוכללה מדור לדור". הגת, שגודלה המקורי היה 16.5 X 15 מ', כללה משטח דריכה מרכזי עם רצפת פסיפס, עליו הניחו את הענבים ודרכו עליהם. מהמשטח זרם התירוש, שהופק מהענבים, אל בור חלוקה בעל רצפת פסיפס, שבמקור צורתו היתה דמוית אליפסה. בור זה,  ניתב דרך נקב את התירוש אל אחד משני בורות האיגום שמצדדיו. בבורות האיגום המתומנים שהה התירוש 5-3 ימים, שבמהלכם הוסיפו לו חומרים שונים, שגרמו לתירוש לתסוס ולהפוך ליין. במרכז רצפת הפסיפס של בורות האיגום נחשף בור עגול, אשר שימש לאיסוף פסולת.
כמו כן, נתגלו מסביב למשטח הדריכה משטחים מלבניים, שבמקור הייתה להם רצפת פסיפס, ובדופן המשותפת שלהם עם משטח הדריכה היה נקב. נראה כי המשטחים נועדו להנחת הענבים לפני הדריכה, ולעיתים התרחש בהם גם תהליך התסיסה הראשוני.
 
לדברי ראש המועצה האזורית נחל שורק, אלי אסקוזידו, "הגת שנתגלתה מרשימה ביופיה ובחשיבותה ומועצת נחל שורק תפעל לשימור המקום ולפתיחתו לקהל הרחב".