קרן דן דוד תתרום תרומה נדיבה במיוחד להקמת הבניין אשר ישמש את רשות העתיקות להצגת המורשת הארכיאולוגית של ארץ ישראל והעבודה הארכיאולוגית, ויהווה מרכז עולמי לחוקרים ולמבקרים.

'בניין דן דוד לארכיאולוגיה' יוקם בקריה הלאומית לארכיאולוגיה ע"ש ג'יי וג'יני שוטנשטיין הנבנית בגבעת המוזיאונים - מול הכנסת, בין מוזיאון ישראל למוזיאון ארצות המקרא. הבניין ייקרא על שם דן דוד - איש עסקים ופילנתרופ, תומך נלהב במחקרים בתחום הארכיאולוגיה והמורשת התרבותית וההיסטורית של ארץ ישראל, שייסד את הפרס הנושא את שמו לאנשים בעלי תרומה יוצאת דופן לחברה האנושית - ושהלך לעולמו בשנה שעברה.

הקריה הלאומית לארכיאולוגיה של ארץ ישראל, שתתפרש על שטח כולל של של 35,000 מ"ר, תשקיף על הגן הבוטני ועל קמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית בירושלים.

לדברי שוקה דורפמן, מנהל רשות העתיקות, "מדובר במיזם הגדול והחשוב המוקם בירושלים בעשור הנוכחי - לתפארת העיר ירושלים ומדינת ישראל, כמדינה שוחרת תרבות ומורשת".

תוכנית המבנה של האדריכל משה ספדיה מבוססת על רעיון של חפירה ארכיאולוגית: מבני הקריה מסודרים סביב שלוש חצרות, הבנויות בשלושה מפלסים יורדים. אפיריון כהה, המזכיר רשתות צל המגנות מהשמש מעל חפירות ארכיאולוגיות, יכסה את החצר הראשית של בניין דן דוד, אשר תשמש כגן ארכיאולוגי פתוח. פתח טבעתי המצוי באפיריון, יאפשר זרימתם של מי גשמים לבריכה המצויה בחצר מתחת, כך שייווצר מפל מים זורמים.

לטובת הקמת הקריה גויסו מאות מיליוני שקלים מ-26 תורמים ומהמדינה, ותרומתה הנדיבה במיוחד של קרן דן דוד של עשרות מיליוני שקלים לבניין המרכזי, מהווה חלק משמעותי ביותר בפרוייקט, שעלותו למעלה מ-300 מיליון שקלים. הקריה תשמש כמרכז ארצי לאיסוף, שימור, לימוד, המחשה וחשיפה של חומר ארכיאולוגי מארץ ישראל. היא תהווה את המרכז הגדול ביותר בעולם להצגת המורשת הארכיאולוגית של א"י, על כל תרבויותיה, ותהווה בית לארכיאולוגים ולשוחרי ארכיאולוגיה מהארץ ומהעולם. בבניין דן דוד יוכל הציבור הרחב להשקיף לראשונה - מבעד לגשרים ולקירות המצופים וילונות זכוכית, על העבודות המתבצעות במעבדות, ולהתרשם מעוצמתם של כשני מיליון ממצאי אוצרות המדינה.

בקריה הלאומית לארכיאולוגיה של ארץ ישראל ובבניין דן דוד יוקם גם המרכז העולמי למגילות ים המלח על שם רענרט, שיכלול את מעבדות השימור של המגילות, מרכז אכסון בתנאי אקלים מבוקר עבור יותר מ-15,000 קטעי מגילות, ספרייה שתוקדש לנושא, וגלריה לתצוגות של עבודת השימור המורכבת שמבצעות משמרות רשות העתיקות.

כמו כן, יוקמו בקריה ובבניין דן דוד הספרייה הלאומית לארכיאולוגיה של ארץ ישראל – שתהיה הגדולה ביותר במזרח התיכון, אודיטוריום, גלריה לתצוגות ארכיאולוגיות, כיתות לימוד, משרדי הנהלת רשות העתיקות, בית קפה, וגן ארכיאולוגי שישקיף על האזור.