צילום: ניקי דוידוב

פסיפס בן כ-1500 שנה, המציג מפה ובה רחובות ומבנים, נחשף לפני כשנתיים בחפירות ארכיאולוגיות שניהלה רשות העתיקות יחד עם תלמידי בית ספר ועובדים מפארק התעשיות קרית גת. חפירת הפסיפס מומנה באדיבות חברת י.ש. גת - חברת ניהול פארק התעשייה קריית גת. הפסיפס הנדיר שימש כרצפה של כנסייה מהתקופה הביזנטית. הוא הוצא מאתרו לצורך שימור, והוחזר בשבועות האחרונים למשכן הקבע שלו בפארק. הפסיפס ייחשף לציבור הרחב לראשונה בפסטיבל "מפעלים מבפנים" שיתקיים ביום ה' 1/10, חוה"מ סוכות.

לדברי הארכיאולוגים סער גנור וד"ר רינה אבנר מרשות העתיקות, "הופעה של מבנים על גבי רצפות פסיפס היא תופעה נדירה בארץ ישראל. המבנים מסודרים לאורך רחוב עמודים ראשי של עיר, כמעין מפה קדומה. לצד אחד המבנים בפסיפס שנחשף, השתמרה כתובת ביוונית, המעידה על כך שהמקום המתואר הינו היישוב חורטסו שבמצרים. לפי המסורת הנוצרית, בחורטסו נקבר הנביא חבקוק. הופעת עיר מצרית זו על רצפת המבנה הציבורי בקריית גת, מרמזת, אולי, על מקורם של יושבי הכנסייה".

מרצפת הפסיפס, שהייתה חלק מרצפת מבנה כנסייה אשר לא שרד, השתמרו שני חלקים: בחלק אחד מתוארים בעלי חיים כתרנגול, איילה, בעלי כנף, וגביע מיוחד ובו פירות אדומים. לדברי גנור, "בהתקנת הפסיפס השתמש האומן ב – 17 גוונים של צבעי אבנים: ההשקעה ואיכות חומרי הגלם הם מהטובים שהתגלו עד כה בישראל". בשטיח השני מתואר נוף מהנילוס המצרי - סירה מגולגלת מפרש, רחובות ומבנים. המבנים מתוארים במפורט בתלת מימד, ולהם שתיים עד שלוש קומות, מרפסות וגלריות, גגות, רעפים וחלונות.

פסטיבל ״מפעלים מבפנים״ יתקיים השנה לראשונה בפארק התעשייה קריית גת בחול המועד סוכות ועתיד להפוך למסורת שנתית. פארק התעשייה קריית גת יהפוך בתאריך ה- 1.10 לזירת התרחשות גדושת מופעים חד פעמיים בלוקיישנים בלתי שגרתיים, עם סיורים נדירים בקרביים של המפעלים הידועים בישראל. הילדים ייהנו מהופעות של "אדון שוקו" עם שירי אריק איינשטיין, "שכונת הופ" ומגוון פעילויות יצירה. למבוגרים מחכה היצע ייחודי של הופעות עם שלום חנוך ומשה לוי במופע "יציאה" במפעל למדפסות, הזמרת דקלה בפארק, אופרה בין הרי סוכר וחמי רודנר בכיתת אמן מהפנטת במבשלת הבירה "נגב".
הפרויקט יעניק הזדמנות נדירה לקהל הרחב להציץ לעולם הנסתר של המפעלים באחד מאזורי התעשייה המתקדמים בארץ.
מפעלים מבפנים הוא האירוע שיפתח את חגיגות ה-60 לקריית גת, והקהל מוזמן ליהנות מחוויה מוזיקלית וויזואלית מיוחדת במינה.