צילום: צילה שגיב

רשות העתיקות הציגה הבוקר (א') בישיבת הממשלה שהתקיימה במנהרות הכותל לרגל אירועי 50 שנה לאיחוד ירושלים, את "תכנית שלם" לחשיפה ולפיתוח ירושלים הקדומה. מרחב גיאוגרפי זה, כולל את הכותל המערבי והדרכים המוליכות אליו, הגן הארכיאולוגי של ירושלים והעופל, עיר דוד, גיא בן-הינום והקדרון.

בתכנית נכתב, כי "מרחב גאוגרפי זה, הוא מקום לידתה של ירושלים. מכאן התפתחה העיר הקדומה, שבה ייסד דוד המלך את בירת ממלכתו, ובה בנה שלמה המלך את המקדש. לאזור חשיבות עליונה במורשת היהודית ובדתות אחרות, והשרידים שבו הם הד המהדהד ללא מילים לעברה המפואר של העיר. אתרים אלה משתרעים מדרום לעיר העתיקה של ירושלים וממזרח לה, בצל הר הבית, ובהם מקופלים תולדות המקום ואנשיו".

שרת התרבות והספורט מירי רגב אמרה במהלך ישיבת הממשלה במנהרות הכותל: "לפני מספר חודשים חנכתי את דרך עולי הרגל במעמקי עיר דוד. הדרך שעולה מבריכת השילוח לכאן והיא חלק מהפרויקט הלאומי הגדול שיוצג על ידי מנהל רשות העתיקות. הלכתי שם ברחוב, ליד החנויות, עם כל המטבעות והממצאים של יהודים שהלכו כאן לפני 2000 ו-3000 שנה ומרגישים שחזרנו הביתה. החפירות הללו מחיות את התנ"ך ומחזקות את 'הקושאן הכי טוב שיש לנו' כפי שהגדיר אותו בן גוריון. לכן – ואני אומרת זאת כשרה וכאחראית על רשות העתיקות. הטרגדיה הגדולה שלנו תהיה אם חלילה האוצרות התרבותיים האלו שנשארו כאן בתחתיות האדמה, יאבדו דווקא כאן בישראל המתחדשת".

השרה רגב הוסיפה ואמרה במהלך הישיבה כי העבודה של אנשי רשות העתיקות והארגונים שפועלים איתם היא חיונית מכמה סיבות. "ראשית היא חיונית ברמה החינוכית - לחוסנה של החברה הישראלית ולזהותו של הדור הבא. שנית, היא חיונית ליהודי התפוצות שירושלים  וההיסטוריה היהודית שחיה כאן, קושרת אותם בעבותות אל ישראל המודרנית. כמו כן, האבנים הללו מסבירות יותר טוב מכולנו לעולם כולו, למי שייכת ירושלים ויש לכך משמעות עצומה לתיירות ולכל

 

מה שהיא מביאה עמה. "תייר שמטייל כאן שווה יותר מ-100 מאמרים שהוא קורא. הרבה תקציבים ניתן לחסוך, והרבה הכנסות יהיו למדינה מההשקעה הזו", אמרה השרה רגב. השרה רגב הוסיפה: "כל מדינה בעולם היתה רוצה שתהיה לה עיר כמו ירושלים. אין ממשלה בעולם שלא היתה משקיעה באוצר כזה, לו היה בידה".

  
 ישראל חסון, מנהל רשות העתיקות, הציג את עיקרי התכניות ואמר "הגיע הזמן לקבוע את חזונה של המדינה באשר לירושלים, ולחתור למימושו. עלינו להוביל מהלך שישים את ירושלים על ראש שמחתנו ושמחת העולם כולו. באמצעות 'תכנית שלם', לחשיפה ופיתוח של ירושלים הקדומה, אנו מבקשים להסתכל על אתרי העיר הקדומה בירושלים, הפועלים כיום בנפרד, בראייה ממלכתית, תכנונית ותקציבית כוללת, אשר תיצור חווית ביקור מובנית ושלמה במרחב ייחודי זה. באמצעות חפירות ארכיאולוגיות, מחקר מתקדם, ופעולות שימור, אנו מעוניינים ליצור תווך ארכיאולוגי אחד - חלקו על פני הקרקע וחלקו תת קרקעי, שיחבר בין מוקדי העיר הקדומה. תכנית זו אמורה להעצים את חווית הביקור בעיר הקדומה, ולספר את סיפורה של העיר כעיר רב שכבתית, תוך הדגשת הקשר בין הארכיאולוגיה למקורות התנ"כים. רשות העתיקות, ביחד עם מכונים אקדמיים מובילים, מעוניינת להוביל מהלך זה, תוך שיתוף פעולה הדוק עם הגורמים המוניציפליים הרלוונטיים, רשות הטבע והגנים ועם מפעילי האתרים המרכזיים, עמותת אלע"ד, הקרן למורשת הכותל, החברה לפיתוח הרובע והחברה לפיתוח מזרח ירושלים".

 ראש הממשלה הנחה על הקמת צוות אותו יוביל מנכ"ל משרדו, לצד ישראל חסון. הצוות יכין בתוך 60 יום תכנית מפורטת, והיא תובא לאישור.