בחפירות רשות העתיקות הנערכות לצורך הקמת מתקן התפלת מי ים, נחשף בית קברות המתוארך לתקופה הכלקוליתית (האלף הרביעי לפני הספירה), על רכס כורכר נמוך קרוב לשפך נחל שורקבית קברות זה, מטיפוס לא ידוע עד כה באזור מישור החוף כולל מבני קבורה עגולים ומלבניים, בעלי מידות שונות.  קוטר המבנים העגולים נע בין 1.5 ל- 3. מ', ואילו המלבניים מידותיהם בממוצע 1.5 X 3 מ'. הקברים, בנויים באבן כורכר מקומית נמצאו תחת לכיוסי של דיונה, במצב השתמרות יוצא מן הכלל. חלקם נמצאו מקורים בכיפת אבן העומדת על תילה, ועם הפתחים חסומים באבנים גדולות. בתוך המבנים נמצאו גלוסקמאות רבות (ארונות קבורה בעלי נידות זעירות, כ- 60 ס"מ אורך) עשויים באבן כורכר מקומית מלוטשת בהקפדה, ולפעמים מכוסות בלוח אבן תואם. הגלוסקמאות שימשו לקבורה משנית, כלומר לליקוט עצמות הנפטרים תקופה לאחר הפטירה. נחשפו מספר סוגים של גלוסקמאות אבן, וכן חלקים של גלוסקמאות וכלי קבורה עשויים חרס. באתר נערכו חפירות הצלה מטעם רשות העתיקות בהנהלת אמיר גורזלזני.
 
כניסת רוב המבנים פונה צפונה, ואבני החסימה של הפתחים נמצאו לפעמים באתרן.  ברוב המבנים מותקנת מצבת אבן, (לפעמים גדולה מאוד) בקיר המזרחי, משולבת בקיר או בתוך נישה מיוחדת. כל המצבות פונות מזרחה, וככל הנראה קשורות לפולחן כל שהו, שכן לידם נמצאו במספר מקרים מנחות כגון כלי חרס. תופעת המצבות (מלבניות או אובאליות) מתועדת היטב באתרים אחרים מן התקופה.
עד כה נמצאו יותר מחמישים מבני קבורה, ובית הקברות היה ככל הנראה מאוד צפוף. עם זאת, ניכר תכנון כל שהו, ובין הקברים מחברת רחבה מרוצפת אבני כורכר קטנות, שהשתמרה בחלקים גדולים מן האתר. הגבולות המדויקים של בית הקברות וכן אתר המגורים ממנו באים הנפטרים טרם אותרו.
לא נמצאו עצמות אדם, ככל הנראה בשל שילוב של תנאיי האקלים והקרבה לים. הממצא כולל כלי חרס, כלי צור אופייניים לתקופה, חרוזים ומצבות מטיפוסים וגדלים שונים.
חשיבות הגילוי נעוצה בכך שמשנה את הבנתנו של מנהגי הקבורה של התקופה. עד כה היו מוכרים במרכז הארץ בתי קברות כלקוליתיים מטיפוס אחר לחלוטין: מערות טביעות או חצובות, ובתוכן קבורה בגלוסקמאות מלוות בשפע רב של מנחות. ואילו באזורי הספר (הנגב, סיני, עבר הירדן המזרחי) נהגו לקבור במבני אבן עגולים.
חשיפת בית הקברות בפלמחים במרכז מישור החוף, מצב ההשתמרות הנדיר שלו, והשילוב של מספר שיטות קבורה (גלוסקמאות כורכר וקנקני קבורה) מהווים תרומה משמעותית להבנתנו של דפוסי הקבורה של התקופה הכלקוליתית.
עם תום החפירה, שמומנה על ידי חברת VIA MARIS, יש כוונה להעתיק ממקומם מספר מבנים מייצגים של כל טיפוס, ולהעביר אותם למקומות בהם יוצגו לקהל הרחב.