Israel Antiquities Authority
נגישות

גן ארכיאולוגי באפרידר (בית העם) אשקלון

שכונת אפרידר, אשקלון

 

פריטי האבן העתיקים המוצגים בגן הארכיאולוגי במרכז אפרידר  נאספו במרוצת השנים במקומות שונים באשקלון. הם העדות הממשית לפעילות העירונית הענפה שהתרחשה בעת העתיקה; על פיהם ניתן להתחקות אחר חיי היום יום של התושבים ומראה העיר בעת העתיקה.

 

אשקלון הייתה עיר מסחר תוססת בקנה מידה בינלאומי, סחורותיה נפוצו על פני ימים ותוצרתה נתפרסמה בטיבה המעולה. מקור כוחה הכלכלי ועצמתה העירונית היו הנמל ונתיבי הים המוליכים אליו וממנו.

 

במיוחד מרשימים שני ארונות קבורה (סרקופאגים) מן התקופה הרומית, שהתגלו בשכונת אפרידר. ארונות הקבורה, המפוארים ביותר שהתגלו בישראל, עשויים משיש בהיר ומעוטרים בתבליטים מרהיבים. בארון אחד (המרוחק מן הכניסה) מתאר התבליט בחזיתו את האדס, אל השאול, חוטף את פרספוני, בתה של דמטר, אלת האדמה והפריון. בחלק האחורי מתוארים שני אריות שומרים על כד קבורה לאפר. על גבי מכסה הסרקופאג מגולפים שני בני זוג. הם מתוארים בצורה גולמית, ללא פרטים מזהים. יש להניח שעיצובם הסופי של הפנים נועד להיעשות בהתאם לתווי פניהם של לקוחות לעתיד לבוא.


תופעה זו קיימת גם בסרקופג השני. בחזיתו ובשני צדדיו מתוארת סצנת מלחמה, אולי מלחמת היוונים בטרויאנים. בחזיתו האחורית נראים שני אריות תוקפים שני שוורים. ארונות קבורה אלה נוצרו, כפי הנראה, בבית מלאכה באסיה הקטנה והובאו לאשקלון על פי הזמנה מיוחדת.

 

בתצוגה כתובות רבות מעשירות את ידיעותינו על העיר אשקלון. הן מתעדות את חיי העיר במרכיביה השונים: יוונים, יהודים ומאוחר יותר נוצרים. ביניהן כתובת הלל יוונית על קיר בית המועצה מוקפת בטבעת ועלי אקנטוס ובה כתוב: "הצליחי אשקלון! הצליחי רומא!"

 

הכתובת מעידה על יחסים מצוינים בין העיר לבין מרכז העוצמה והסמכות, רומא.

 

טיפול שימורי: מינהל שימור (רשות העתיקות) בשנת 2007

תאריך הקמת התצוגה: 1954  

שדרוג תצוגה טרם הסתיים.

 

שעות פתיחה: ימים א' - ה' בין השעות 8:00 - 15:00

טל לתיאום:  08-6734019