Israel Antiquities Authority
נגישות

בירה במזרח הקדום – תצוגה במבשלות הבירה קרלסברג

אשקלון, שדרות בר לב 5, אזור תעשיה דרומי

 

תהליך ייצור בירה הוא תהליך עתיק יומין בן אלפי שנים. הוא פותח ושוכלל בעיקר במאההשנים האחרונות כשהאדם למד על הכימיה של המים, גילה את השמרים והבין את המיקרוביולוגיה של התהליך.

 

הבירה החלה את דרכה במזרח הקדום – במצרים, מסופוטמיה ואזורנו, שם גידלו דגן רב החיוני להכנתה. ישנם חוקרים הטוענים שייצורה של הבירה החל עם ביות הדגן באלף השמיני לפנה"ס, אך העדויות הקדומות ביותר, משקעי בירה בקנקנים, וכתובת בה מוזכרות נשים המבשלות בירה – נמצאו בקברים מראשית האלף השלישי לפנה"ס במצרים.

 

תהליך ייצור הבירה במצרים החל בחלוקת כמות הגרעינים (שעורה בעיקר), לשליש ושני שליש, שליש מהגרעינים הושרו במים והגרעינים החלו לנבוט בהופכם את העמילן האצור בהם לסוכר, כדי לעצור את התהליך הם יובשו. התוצאה הייתה לתת. חלק הארי מהכמות נכתש ונשחק לקמח שאותו ערבבו עם מים ותבלינים שונים כגון: דבש, תאנים, צמח התורמוס ועשב הפיגם המריר, על מנת ליצור בצק שנאפה קלות ללחם. את ככרות הלחם, הלתת והמים ערבבו באגנים לעיסה. שמרים שנמצאים באוויר ניזונו מהעמילן והסוכר שהלתת מספק והעיסה החלה לתסוס ולהפוך לאלכוהול. חימום העיסה זירז את התסיסה, לאחר מכן סוננה התערובת לקנקנים חתומים שם תססה במשך מספר ימים עד שנמזגה לצריכה שוטפת. אחוזי האלכוהול בבירה נעו בין 11%-4%.
 

בתצוגה קנקנים, קדרות, פכי בירה, מסננות, בקבוקים ועוד.

 

אוצרות: גלית ליטני (רשות העתיקות)
טיפול שימורי: תחום טיפול בממצאים (רשות העתיקות)
תאריך הקמת התצוגה: 2001

טל' 08-6740727