Israel Antiquities Authority
נגישות

תצוגות ארכיאולוגיות במוסדות חינוך ובתי ספר

 

בשנים האחרונות חל גידול במספר הפניות של בתי ספר לרשות העתיקות להקמת תצוגות ארכיאולוגיות. התצוגות כוללות ממצאים שהתגלו בשוד עתיקות ומוצגים בבתי הספר בארונות תצוגה ו/או גנים ארכאולוגים.


רשות העתיקות שמה לה כמטרה להביא את הארכיאולוגיה של ארץ ישראל אל הציבור הישראלי ואל בתי הספר. הממצאים הארכיאולוגים משקפים את ההיסטוריה של הארץ ושל האנשים אשר חיו בה, והם מהווים נדבך חשוב בהבנת ההתפתחות של עם ישראל בארצו.


המרחב המוזיאוני מהווה סביבה לימודית לתלמידי בית הספר ומשולב בתכנית הלימודים וסביב התצוגה נערכות הדרכות ופעילויות בנושא ארכאולוגיה. יחידות החינוך של רשות העתיקות מלוות את התצוגות בפעילות חינוכית.


אנו מקווים כי תלמידי בתי הספר, המגבשים את תפיסת עולמם וזהותם, ימצאו בתצוגה זו ענין רב וערך מוסף נכבד לנלמד בתוכניות הלימודים. המורים ימצאו בתצוגה היבטים נוספים לחומר הנלמד, כמו גם כלי עזר ממדרגה ראשונה ללימוד ההיסטוריה.

 

מטרות הקמת התצוגות:
  • לקרב את בני הנוער אל הארכיאולוגיה ולהכיר את התרבויות הקדומות ואתריהן
  • למידה והפעלה חוויתית בסביבה חוץ כתתית.
  • ליצור חיבור בין המופשט למוחשי, בין העבר הרחוק לחיינו כיום.
  • לחבר ולחדד עבור התלמיד את המקורות המקראיים ואחרים.
  • להמחיש חיי היום יום של הדמויות כגון אלה בתנ"ך.
  • להמחיש השונה והדומה בתרבות החומרית של תרבויות שונות המופיעות בכתובים.
  • הבנת הנקרא של מונחים ומילים המופיעים בתנ"ך.
  • הפיכת בית הספר ל"מוביל לפני המחנה" והתמקצעותו בלימודי סביבה, אדם ותרבות.
  • כלי עזר למורה בשיעוריו.

דוגמאות:

  • בי"ס אשל הנשיא (אוצרות ד"ר אורית שמיר)
  • בי"ס נווה שלום, באר שבע (אוצרות גלית ליטני)
  • בי"ס עין הרים, ירושלים (אוצרות ד"ר דפנא צוקרמן)
  • בי"ס אבני חושן, שוהם – מרכז מוזיאוני חינוכי (אוצרות ד"ר דפנא צוקרמן)
  • בי"ס מודיעים, נחלים (אוצרות ד"ר אבי פאוסט)
  • ב"יס לפיד, הוד השרון (אוצרות גלית ליטני).
  • בי"ס יאנוש קורצ'ק, ירושלים (אוצרות גלית ליטני)
  • מוסד חינוכי מבואות הנגב, שובל (אוצרים נעמי סידי ומיקי סבן)
  • ב"יס יגאל אלון בגבעת שמואל (אוצרות עדנה אייש)

 

תנאי התצוגה:
  1. הממצאים יושאלו בכפוף לנוהלי תצוגה של רשות העתיקות – תנאי תצוגה, חוזה השאלה, תעודות תצוגה.
  2. הקמת התצוגה כפופה לאישור ועדת תצוגות.
  3. עלות הקמת התצוגה תחול על בית הספר (כגון אוצרות, הקמת ארונות תצוגה, הובלה במידת הצורך וכו').
הצעה לתצוגה:
ברשות העתיקות אפשרות לתצוגות בנושאים שונים כגון האדם הקדמון, תקופת בית שני, יהדות, נצרות, איסלם, תעשיות קדומות וכו'. להלן דוגמאות:
הצעות מבנה התצוגה
  1. חלוקת הויטרינות לפי תרבויות כגון כנענית, ישראלית – כל אחת מהן והתרבות החומרית שלה.
  2. חלוקת הויטרינות לפי תוכן התרבות החומרית כגון: מלאכות עתיקות, כלי מטבח, אמצעי מנהל וכד'.


גודל התצוגה והרכבה יקבעו לפי תנאי המקום ולפי הנושא.
התצוגה תוכל להיות בנושא שמשתלב באני מאמין של בית הספר ומבדיל אותו מבתי ספר אחרים, לדוגמא: אנשים, מדעים, אומנות.
התצוגה תותאם לסוג בית הספר: ממלכתי, ממ"ד, חרדי, בני מיעוטים, חט"ב ותיכוניים.

 

 

דוגמאות לממצאים המייצגים את התרבות החומרית בימי התנ"ך:

 

מזון ומשקה

כלי אחסון כגון קנקנים לאחסון שמן ויין.
כלי עבודה כגון להבי מגל לקציר תבואה, מכתש ועלי, אבני שחיקה.

 

כלי מטבח והגשה

כלים כגון סירי בישול, קדירות, קערות, ספלים, כוסות, פכיות, פכים.

 

כלי קרמיקה לשימושים שונים

נרות, כלים דמויי בעל חיים, דגמים שונים.

 

מלאכות וטכנולוגיות עתיקות

טוויה ואריגה – משקולות נול ופלך, מחט.

בנאות – לבנת בוץ.
מתכת – סיגי מתכת.

 

כלכלה, מנהל ומסחר

חותמות, משקולות שוק, קנקני מידה

 

אתנולוגיה

צלמיות כנעניות, פיניקיות (תרפים), חותם מצרי, חותם מסופוטמי (במידה ויש)
שברי קרמיקה פלישתית, אדומית, פיניקית, קפריסאית, יוונית, ישראלית.

 

אמצעים נוספים אפשריים 

  • מובאות מהתנ"ך הקושרות בין הממצא לכתוב.
  • כתוביות המסבירות את השימוש שנעשה בחפצים ומקומם בתרבות הנדונה.
  • איורים וצילומים המשחזרים את הרקע בו מופיע הממצא כגון מבנים, אנשים ובתי מלאכה מימי קדם.
  • איורים וצילומים מתחום האנתרופולוגיה החברתית, הממחישים את הקשר בין החפצים בעבר להווה.
  • סרגל זמן הממקם את החפצים בתקופתם.
  • דפי הדרכה למורה. הדפים יכללו הסברים מפורטים על הממצאים המוצגים:
  • האתרים המקראיים העיקריים בארץ, וכיצד משתלב ממצא מסוג זה בהם.
  • היכן מוצאים ממצא מסוג זה – מקום הישוב, בית, חצר, וכד'.
  • החלוקה לתקופות.
  • האם ניתן לשייך ממצא לתרבות מסויימת?
  • מי הם האנשים העושים בהם שימוש – נשים גברים, מעמדות שונים וכדו'.
  • צורת השימוש בממצא.
  • ספרות הקשורה לממצא.