בשנים האחרונות חל גידול במספר הפניות של בתי ספר לרשות העתיקות להקמת תצוגות ארכיאולוגיות. התצוגות כוללות ממצאים שהתגלו בשוד עתיקות ומוצגים בבתי הספר בארונות תצוגה ו/או גנים ארכאולוגים.
רשות העתיקות שמה לה כמטרה להביא את הארכיאולוגיה של ארץ ישראל אל הציבור הישראלי ואל בתי הספר. הממצאים הארכיאולוגים משקפים את ההיסטוריה של הארץ ושל האנשים אשר חיו בה, והם מהווים נדבך חשוב בהבנת ההתפתחות של עם ישראל בארצו.
המרחב המוזיאוני מהווה סביבה לימודית לתלמידי בית הספר ומשולב בתכנית הלימודים וסביב התצוגה נערכות הדרכות ופעילויות בנושא ארכאולוגיה. יחידות החינוך של רשות העתיקות מלוות את התצוגות בפעילות חינוכית.
אנו מקווים כי תלמידי בתי הספר, המגבשים את תפיסת עולמם וזהותם, ימצאו בתצוגה זו ענין רב וערך מוסף נכבד לנלמד בתוכניות הלימודים. המורים ימצאו בתצוגה היבטים נוספים לחומר הנלמד, כמו גם כלי עזר ממדרגה ראשונה ללימוד ההיסטוריה.
דוגמאות:
גודל התצוגה והרכבה יקבעו לפי תנאי המקום ולפי הנושא. התצוגה תוכל להיות בנושא שמשתלב באני מאמין של בית הספר ומבדיל אותו מבתי ספר אחרים, לדוגמא: אנשים, מדעים, אומנות. התצוגה תותאם לסוג בית הספר: ממלכתי, ממ"ד, חרדי, בני מיעוטים, חט"ב ותיכוניים.
דוגמאות לממצאים המייצגים את התרבות החומרית בימי התנ"ך:
כלי אחסון כגון קנקנים לאחסון שמן ויין. כלי עבודה כגון להבי מגל לקציר תבואה, מכתש ועלי, אבני שחיקה.
כלים כגון סירי בישול, קדירות, קערות, ספלים, כוסות, פכיות, פכים.
נרות, כלים דמויי בעל חיים, דגמים שונים.
טוויה ואריגה – משקולות נול ופלך, מחט.
בנאות – לבנת בוץ. מתכת – סיגי מתכת.
חותמות, משקולות שוק, קנקני מידה
צלמיות כנעניות, פיניקיות (תרפים), חותם מצרי, חותם מסופוטמי (במידה ויש) שברי קרמיקה פלישתית, אדומית, פיניקית, קפריסאית, יוונית, ישראלית.
אמצעים נוספים אפשריים